Recenze knih

Co se stane, když do přítomnosti zasáhne Golem?

detailVojtěch Steklač je známý především díky příběhům holešovické party Boříka, Aleše Čendy a Mirka, ale věnuje se také jakýmsi krimi příběhům pro děti. O to víc pak překvapí kniha Golem z nakladatelství Egmont, podepsaná jeho jménem. Co kniha – rovnou trilogie!

Shodným znakem je nejen hrdina všech tří knih – Martin Nováček a jeho tajemný přítel, ale především trojice elixírů z doby císaře Rudolfa II. O tom, jak se dostaly do 21. století, vypráví hned první díl s příznačným názvem Golem. Zjevení této postavy z pražských pověstí se zcela zákonitě stává ústřední událostí, od které se později odvíjí všechno důležité. Nemám na mysli jen problémy, které to Martinovi způsobí (i když, konec dobrý, všechno dobré), ale také skoro zločinný hon za elixíry – lásky, moudrosti a jakýmsi tajemným, o kterém však nikdo netuší, k čemu slouží. V úvodní knize se se všemi hojně experimentuje a dojde tak pochopitelně k nejedné napínavé scéně.

knihaTolik alespoň v prvním díle. Druhým z nich – poněkud nezáživně – stále prochází elixír lásky, se kterým je nemálo problémů. O to zajímavější a napínavější je poslední díl s nic neříkajícím názvem Golem se vrací. Pochopitelně se stále týká alchymie a elixírů vůbec, ale po prvních dvou tu neštěkne ani pes. Skoro jako by vůbec neexistovaly. O to důležitější role připadá samozřejmě poslednímu, nejtajemnějšímu, o kterém ještě donedávna nikdo nevěděl, k čemu slouží.

Dvě nejdůležitější postavy jsem už naznačila. První z nich je Martin Nováček. Na první pohled obyčejný středoškolák, který se ale během dobrodružství s Golemem a elixíry změní k nepoznání. Druhou z nich je sám Golem. S Martinem se seznámí podivnou náhodou a vnese mu do života pocit bohatství (který středoškolák si zve dívky do hotelu Hilton?). Zachrání tím sice rodinné finance, ale přesto jsou s panem doktorem Golemem neustále problémy.

V neposlední řadě je potřeba také zmínit Martinovy rodiče nebo učitele dějepisu na gymnáziu, které přesto nenapadne ani stopa podezření, když jim syn představí Golema. Když nic jiného, takové jméno musí zaujmout. Později do děje také zasáhnou čtyři Martinovy osudové ženy – či spíše dívky: Jitka, Renáta, Johana a Ester. Nejsou jen předmětem jeho milostné touhy, ale zároveň se o nich dá mluvit jako o spojce mezi kladnými a zápornými hrdiny trilogie.

Kromě zmínky v prvním díle o malostranském domě obývaném rodinou Nováčkových, se čtenář nemá pořádně šanci dozvědět, kde se děj odehrává. Z některých náznaků se dá odvodit, že půjde o hlavní město Prahu, ale přesto má čtenář dost prostoru popustit uzdu své fantazie.

Jméno ilustrátora je snadné odhadnout už z obrázku na titulní stránce. Není jím nikdo jiný, než Jaromír F. Palme. Přestože v knize jako takové ilustrací moc není (a navíc jsou „jen“ černobílé), nesou jeho jasný rukopis a text zajímavě doplňují. Pouze občas má čtenář pocit, jako by mu trochu vnucoval podobu té či oné postavy, ale to se dá u ilustrací poměrně snadno odmyslet.

„Vedeš divný řeči. Proč by mě, a třeba i Golema, chtěl Pig zabít?“
(…)
„Docela jednoduše. Fior vás dva chce taky zabít. A to samý, co chce Fior, chce přece taky Pig.“