Edgar Allan Poe nás postraší i z audioknihy Jáma a kyvadlo a jiné povídky

lampa

Školní osnovy ani dějiny literatury by bez něj nebyly úplné. Poea známe prostě všichni. Novou polohu jeho díla se nám snaží představit audio nahrávka čtyř vybraných povídek. Zkrácené verze jeho strašidelných příběhů stačily na dva nosiče, které vydalo nakladatelství Tympanum.

Pokud se hovoří o díle tohoto amerického spisovatele, mluví se v první řadě o jeho nejznámější povídce Jáma a kyvadlo. Ačkoliv je i tentokrát časově nejnáročnější na poslech, mě zaujaly dvě následující vyprávění. Nejkratší povídkou je na kompaktu Maska červené smrti, se kterou jsem se doposud nesetkala ani v knižní podobě. Další příběh s tematikou lidského skonu mě oslovil především svým pestrým popisem, který se i s dějem vešel skoro do patnácti minut.

obalMaska červené smrti vypráví příběh z dob častých morových nákaz, které sužovaly celou Evropu. Přes častější označení černá smrt zde Poe tuto zhoubu označuje jako smrt červenou, která byla ve znamení krve vytékající z nemocných ran. Vyprávění se stáčí k princi Prosperovi, jenž se chtěl chorobě vyhnout. Proto se i se svými nejbližšími přáteli a poddanými uchýlil za zdi kláštera, kde si několik měsíců spokojeně žili bez starostí o okolní svět. Vše se změnilo v den, kdy princ uspořádal maškarní ples. Během večerního veselí se nálada hostů proměnila a atmosféra plná neurčitých obav zesílila s příchodem nového hosta. Troufalá maska vyděsila a rozčílila prince i přítomné. Vetřelec se nebál obléci se do pláště a na obličej si nasadit červenou masku symbolizující mor a tedy i smrt. Jaké zděšení čekalo na princovy hosty ve chvíli, když zjistili, že nejde o pouhý převlek a že je ve vteřině všechny čeká smrt, která si pro ně přišla až za zdi kláštera!

Dalším zpestřením notoricky známých příběhů je povídka Vrah jsi ty! Ti, kteří stejně jako já toto Poeovo dílo nečetli, by mohli mít s pouhým poslechem celkem složitého příběhu trochu potíže. Vyprávění totiž obsahuje několik podobných anglických jmen, která by mohla posluchače napoprvé zmást. Jinak se jedná o velice atraktivní příběh o záhadné vraždě a zajímavém rozuzlení celé záležitosti. Celá audiokniha je zakončena další velice známou povídkou Černý kocour.

Poeovými povídkami vás provede Bořivoj Navrátil, který svým hlasem dokáže vystihnout napínavou atmosféru i dějové zvraty. Celá stopáž dvou disků se pohybuje kolem dvou a půl hodin, což je velice příjemný čas k poznávání díla tvůrce černých románů. Doporučuji i milovníkům E. A. Poea, kteří jeho dílo znají zpaměti.

Audioknihu Jáma a kyvadlo a jiné povídky přináší společnost Tympanum

Dílo Edgara Allana Poea