Audiopovídky Zdeňka Svěráka

cd
Filmový režisér a herec Divadla Járy Cimrmana je u nás velkým pojmem. Zdeněk Svěrák se do naší paměti se svými šedobílými vousy zapsal hlavně díky dětskému pořadu Hodina zpěvu. Když jsem se dozvěděla, že vydává soubor povídek, začalo mě to blíže zajímat. Nakonec jsem se dostala k jeho audioknize Povídek.

Důležitou a pro posluchače jistě zásadní zprávou je, že čtení povídek se ujal sám autor. Kromě dvou textů je vypravěčem zbylých čtyř příběhů. Na audioknize se dále podílela Daniela Kolářová a Libuše Šafránková, tedy nejčastější Svěrákovy filmové kolegyně. Hudebně je doprovází druhý muž z dvojice Svěrák-Uhlíř.

obal audioknihyNa dvě audio CD se dostalo šest z celkových deseti povídek, které najdete ve stejnojmenné knize. Ženských příběhů se logicky chopily herečky. Libuši Šafránkovou uslyšíme v povídce s názvem Divačka, která odráží zážitky z divadelního prostředí. Táňa, žena středního věku, popisuje svou zálibu v dramatickém umění. Pravidelně se účastní představení místního divadla, jehož návštěva se na malém městě považuje za velkou událost. Táňa nám popisuje své zvyklosti a zdejší společnost. Tentokrát se ovšem díky představení znovu setkává se svým dávným milencem, který náhodou hostuje jako hlavní postava hry v jejím divadle.

Daniela Kolářová se ujala role učitelky v povídce s názvem Ivanka a Lenin.  Mladá češtinářka se ve škole účastní oslav 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Jak to tak bývá při každé velké slávě, dostali i zde členové učitelského sboru na starost různá kulturní vystoupení a další organizační záležitosti. Při oslavě se bude zpívat, hrát a recitovat. Právě přednes básní dostane na zodpovědnost učitelka Ivanka, o které každý ví, že není ve straně. Vybere jednu z básní Josefa Hory a kolem ní se začne točit celý příběh. Verše nepadnou do oka jednomu z komunistických představitelů, který se je snaží opravit změnou několika slov. Výroky o Leninovi si totiž vykládá po svém.

Ze Svěrákových úst uslyšíte povídky Vltava, Natáčecí den, Za Přemkem Baštýřem a Ruslan a Ludmila. Z nich bych vyzdvihla především první dvě. Vltava pojednává o profesoru Krásovi, který se živí dětskými hudebními programy. Objíždí školy a vykládá žákům o Smetanovi a Dvořákovi. Léta přednáší o významu skladby Vltava, až mu jednou jeho teorii naruší jeho řidič. Ten si skladbu vykládá po svém a v krásné hudbě vidí spíše příběh o krásné ženě. Jednoho dne se řidiči podaří svou teorii vyložit i dětem v jedné venkovské škole. Tím ovšem příběh nekončí...

Nejkomičtější nahranou povídkou je dozajista právě Natáčecí den. Ten pojednává o starším herci, který se dostane k natáčení filmu s populární režisérkou Eliášovou. Ta je známá svým svérázným charakterem a ráčkováním. Právě z toho pramení humor celého příběhu.

Kromě komiky najdete ve Svěrákových povídkách také narážky na stáří, dobu socialismu, erotično a krásné ženy. Ostatně to nechybí ani v jeho filmech. Všech šest povídek má podobné tempo, které plyne pomalu s rozjíždějícím se příběhem. Dynamicky působí jen Natáčecí den, kde posluchače jistě pobaví Svěrákova interpretace ráčkující režisérky. Audioknihu Povídek Zdeňka Svěráka bych doporučila posluchačům, kteří se nemusí bavit za každou cenu a chtějí si poslechnout příběhy hrdinů z českého prostředí. Osudy obyčejných lidí jim totiž jistě nebudou cizí. Jsou zkrátka ze života.

Audioknihu Povídky vydala společnost Supraphon