Zažijete „Prázdniny s Julií“

abstrakce
Tak se totiž jmenuje jeden z mnoha románů Fan Vavřincové. Českou autorku zná širší publikum především díky televiznímu ztvárnění její Takové normální rodinky. Méně už se ví, že napsala i předlohu Fričova filmu Eva tropí hlouposti. Prázdniny s Julií napsala spisovatelka, vlastním jménem Věra Němotová, v roce 1970.

Její díla bývají označována jako humoristické romány pro ženy a dívky. Na druhou stranu se nejedná o žádnou červenou knihovnu, což dokazuje filmové zpracování jejích knih. V hlavní roli se často ocitají mladé nerozvážné dívky, které zažívají milostná dobrodružství a různá nedorozumění. Z toho pak vznikají vtipné scénky a humorné historky.

obal knihyPrázdniny s Julií jsou kombinací všech těchto prvků. Mladá neteř Julie se ocitne v situaci, kdy musí svému strýci panu Boučkovi pomoci ze svízelné situace. Tou není nic menšího než jeho přehnaně rychlé zásnuby se skoro neznámou Laurou, kterou před tím vytáhl napůl utopenou z rybníka. Julie a její kamarád Alík pošlou strýčka na odlehlou chatu, kde by ho vdavekchtivá dáma nikdy nehledala. Mezi tím si prázdniny zpestří pronájmem strýčkova domu letním hostům.

Jejich přítomnost ovšem začne pozvolna přinášet zmatky, omyly, nové lásky a rozchody. Tím vším prochází Julie, která se snaží co nejlépe plnit roli hostitelky a zároveň řešit každý nastalý problém. V jejím případě to ovšem znamená, že s jednou potíží přijde několik dalších. Celou situaci vyřeší až nenadálý příjezd strýčka, který se jen těžce smiřuje s tlupou hostů, kterou nemůže vyhodit. S jeho příchodem ale začínají nedorozumění nanovo. Ohlášené a zrušené zásnuby v jednom dni, ztráta a nález drahých perel, návštěva filmové hvězdy a tajná svatba jedné z ubytovaných slečen.

Strýček k Julii:
„Ty mlč,“ řekl pan Bouček s povzdechem.
„Nebýt tebe, tak tohle všechno nebylo. Ne že bych,“ dodal a obrátil se dvorně k paní Řehořové, „toho litoval. Ale co se tebe týče, jsem rád, že za týden jsou prázdniny u konce. Za ten týden toho snad už tak moc nedokážeš.“
„Tejden je dlouhá doba,“ řekla Julie snivě a popojela s křeslem do asparágusu. „Že jo, Alíku?“
„Jasan, Ju-ju,“ řekl oddaně Alík a galantně vyjel s křeslem ven do slunečního jasu.

Ačkoli Fan Vavřincová Prázdniny s Julií považuje za svůj nejzdařilejší román, já sama bych se klonila spíše k Takové normální rodince. V první zmiňované knize sice nechybí atraktivní detektivní zápletka, jenže ta je posléze odsunuta do pozadí a prostor je věnován srdcovým záležitostem všech zúčastněných hostů. Z krádeže perel se nakonec stane naprostá banalita, která není příliš důvěryhodně objasněna. Přestože jde o humoristický román, míra náhody užité v této knize na mě byla příliš vysoká. Každý, kdo přijel do domu pana Boučka, nějakým způsobem souvisel s někým dalším z přítomných hostů. Většina z nich si zde pak našla svou druhou polovičku, o jejíž hledání byla opřena polovina příběhu.

Prázdniny s Julií bych doporučila všem milovníkům klasických humoristických románů a dívkám či ženám, které milují vtipné vyprávění o milostných dobrodružstvích. Ve své podstatě jde o dobře napsanou knihu, která se hodí na příjemná odpoledne strávená doma. Je to takové dílo na cesty i do nepohody, při jehož čtení se přenesete do slunného léta na malé vesnici.

Román Prázdniny s Julií vydalo nakladatelství Motto