Vábivé ticho ohlušující štít smrti a snů

hory
„Když se rozmáchl a já viděl, že se cepín pevně zaklesl, ozvalo se hrabání spolu s rachotem padajícího ledu a jeho levá noha vystřelila do prostoru. Trhl jsem sebou a vzápětí strnul. Tat se odlepil od stěny, jako když se otevřou dveře. Plandal na skále a sveřepe se držel levého cepínu, který právě zaklesl. Pak se začal levou rukou velmi pomalu přitahovat vzhůru. Jeho levá bota sklouzla zpátky, zahrabala o skálu a nalezla stup v další vrstvě volně přilnutého ledu, kde se udržela.“

Mnoho podobných okamžiků najdeme v knihách Joea Simpsona, Angličana, který se narodil v Kuala Lumpur v době, kdy zde jeho otec působil jako příslušník britské armády. Na Edinburské univerzitě vystudoval angličtinu a filozofii, ale hned po promoci se rozhodl věnovat všechen svůj čas alpinismu.

obal knihyO své vášní – lezení – začal také psát. Celosvětové jméno mu získal bestseller Setkání se smrtí (Touching the Void). V současné době nám vydavatelství Jota přináší jeho román nazvaný Vábivé ticho, s podtitulem Štít smrti a snů (The Beckoning Silence), ve kterém se opět vrací k aktivitě, kterou zná a miluje celou svou duší. K lezení.

Kniha se skládá z dvou set osmdesáti stránek, které ocení nejen lezci, ale i lidé, kteří o skalách a horách nikdy neslyšeli a z lezením nemají žádné zkušenosti. Autor se drží reality a neservíruje čtenářům další dobrodružný brak plný nadlidských hrdinů. Někdo, kdo se těší na anglickou verzi Cliffhangera, bude určitě zklamán. Avšak ti, kteří chtějí skutečně poznat, co obnáší milovat hory, si knihu ihned oblíbí.

Na její stránkách si můžeme přečíst o tom, co lezec cítí, když se krok za krokem pomalu sune k vrcholu. O fyzické, ale hlavně i psychické námaze, kterou ho stojí každý výstup. Každý metr vyčerpání zažijeme s nimi. Ale zároveň zažijeme radost, volnost a pocit smysluplnosti života, který všechny pohltí během lezení.

Dozvíme se o osudech horolezců, o kterých častokrát rozhoduje jenom náhoda, několik metrů či pár stupňů Celsia.

V knize se střídají mrazivé momenty, které zažívají více či méně stateční lidé v ledovcích hor, ale také úvahy o tom, zda tohle riskování stojí za to. Má to nějaký hlubší smysl? Význam, který jen ostatní nevidí? Dává to odvážlivcům hazardujícím se svým zdravím něco na oplátku? Nebo se jen pár šílenců snaží o nemožné, nedosažitelné, nepřežitelné. Odpovědi na tyto otázky dostaneme od člověka, který toho o lezení, riskování a nebezpečí sám ví možná víc, než by si přál. Některé z myšlenek jsou věnovány také paraglidingu. Sportu, který podobně jako hory přináší svobodu, ale i nebezpečí. Radost i námahu.

Kniha vás okamžitě vtáhne do děje. Přesvědčivým způsobem vás strhne a nenechá vás oddechnout si, dokud neprožijete všechna dobrodružství spolu s autorem. Děj je protkán úvahami o mnoha skutečných hrdinech a jejich počínání nejen ve skalách, také hodnocením bezohledných lezců, kteří kvůli dosažení vrcholu zahodí lidskost za hlavu a ženou se bez toho, aniž by i na sekundu pomysleli na jiné, přičemž se řídí slovy jednoho z japonských horolezců, který řekl, že ve výšce nad osm tisíc metrů nemá morálka místo.

S tím však Joe Simpson nesouhlasí a je to vidět i na stránkách jeho knihy, kde se snaží ukázat, že ti nejlepší byli nejen dobrými lezci, ale i výtečnými lidmi. A možná že právě to z nich udělalo legendy.

Musím říct, že Vábivé ticho získalo po přečtení  osobitou pozici v mé knihovně a doufám, že brzy k němu přibudou další knihy od tohoto autora, které plánuji přečíst.

Knihu Vábivé ticho vydalo nakladatelství Jota.

Joe Simpson