Recenze: Přemysl Krejčík – Asfaltovej plameňák

5

Východočeského prozaika a básníka Přemysla Krejčíka není potřeba představovat, recenze jeho básnické sbírky Křehké nepřenášet, povídkové knihy Kybersex a románu Univerzální katalog zoufalců jsme již zveřejnili, sledovali jsme i postupné vznikání detektivního románu Šest nevinných, na němž spolupracoval. Nová sbírka básní, kterou tento autor vydal, má název Asfaltovej plameňák.

asfaltovej-plamenakKrejčíkova sbírka je rozdělena do čtyř částí Město, Černá kočka, Všechno už tu bylo, Modern stalking. Už název Asfaltovej plameňák předesílá, že všechny básně budou psány obecným jazykem, který jim dodává poetického nádechu beatnické generace. V prvním plánu míří na mladší čtenáře, ve skutečnost však může oslovit i starší ročníky, které atmosféra básní přenese zpět do doby, kdy se nechávali unášet verši Václava Hraběte.

První část nazvaná Město čtenáři hned napoví, jak daleko se autor dostal od své předchozí sbírky Křehké nepřenášet. Od lyriky, inspirované převážně vztahem a jeho rozpadem, se přesouvá k daleko komplexnějšímu vnímání světa okolo sebe, což vede ke zpracování vážnějších témat, ale i k hlubšímu prožitku. Vnímá absurditu fungování kultury razící heslo „to se prodá“ (Terror Háza), zajetí stereotypů, v nichž žijeme (V čekárně na svý doktory) i prázdná místa v našich životech (Sem tam umře někdo).

Černá kočka shrnuje texty inspirované vlaky, nádražími a hotely. V podání Přemysla Krejčíka to jsou místa, kde čas plyne pomalu a umožňuje soustředit se na zdánlivě nedůležité detaily, jako je kouř z cigaret či výraz očí, za nímž lze přečíst celý dlouhý příběh.

První báseň části Všechno už tu bylo přenáší čtenáře zpět do minulosti ke sbírce Křehké nepřenášet, ale nevěnuje se pouze bývalým láskám. Jde spíše o pohled člověka, který má již něco za sebou a usídlil se v něm pocit, že na něj už v životě nečeká žádné překvapení. Už z postaty tématu má tato část poněkud melancholické ladění a pohled, který člověk každým rokem musí revidovat.

Návrat k milostné poezii znamená poslední část sbírky nazvaná slovní hříčkou Modern stalking.

Hlavním kladem sbírky Asfaltovej plameňák je to, že se autor nesnaží čtenáře zaujmout za každou cenu formálními či jazykovými experimenty. Slova plynou přirozeně a celá sbírka působí velmi semknutým, homogenním dojmem. Sbírka napravuje dojem, že moderní poezie je pouhou exhibicí, snažící se do povědomí publika dostat naturalizmem a vulgarizmy. Asfaltovej plameňák má potenciál najít si svého čtenáře právě svou civilností, relativní nenápadností, za níž se skrývá skutečná hloubka bez předstírání.

Asfaltovej plameňák
Autor Přemysl Krejčík
Nakladatelství Vedrusa