Recenze: Rowan Coleman – Léto plné neskutečných věcí

5

Luna se snaží pochopit, proč byla její matka tak moc nešťastná, že si nakonec vzala život. Se svou sestrou se vydávají společně do New Yorku, aby konečně prodaly matčin rodný dům a daly věci do pořádku. Při té příležitosti se ale stane něco zvláštního. Knihu Léto plné neskutečných věcí napsala Rowan Coleman, která se stala oblíbenou díky své první knize Kniha vzpomínek, v níž byla hlavní hrdinkou matka dvou malých dětí trpící Alzheimerovou chorobou.

leto-plne-neskutecnych-veciLuna se při své návštěvě v New Yorku dozvěděla konečně pravdu o své matce. Ta jim zanechala několik nahrávek, na kterých se jim svěřuje s děsivou pravdou o sobě a pravé identitě otce své starší dcery. Luna je zpočátku nešťastná a zděšená z událostí, které její matku v mládí potkaly, ale když dostane možnost vrátit se do roku 1977 a změnit chod událostí, chopí se jí s veškerou vervou a bojuje za život své matky. Při svých návštěvách totiž objevuje, že její matka byla neskutečně šťastná a bezstarostná mladá dívka, která si užívala svůj život plnými doušky, až do té hrozivé události z 14. července 1977.

Luna se do minulosti vrátí několikrát. Pokaždé svými činy změní nějakou drobnost, která ovlivní i budoucnost. Ať je to medailon, který její matka dávno ztratila, nebo poškozené poutko na fotoaparátu. A pak to Luně dojde. Když dokáže změnit budoucnost jen tím, že najde medailon, nemohla by pomoct své matce tak, aby žila svůj život šťastně a bez myšlenky na sebevraždu?

Hlavní hrdinka Luna je vědkyně. Zpočátku své cesty do minulosti chápe jen jako možný důsledek nějaké nemoci. Volá svému bývalému příteli doktorovi, aby s ním konzultovala možné choroby, které by vyvolávaly falešné vzpomínky na dobu, ve které ani sama nežila.  Pak ale uvěří tomu, že opravdu cestuje časem, a začne zachraňovat svou nešťastnou matku.  Každá cesta do minulosti ale něco stojí a ona se cítí stále unavenější. Jak se také přibližuje k pravdě, zjišťuje, že jestli opravdu ovlivní minulost takovým způsobem, aby zachránila svou mámu, ztratí někoho jiného… Za štěstí své rodiny by ale dala cokoliv, a tak ve svém počínání nepolevuje.

Rowan Coleman je opravdu skvělá vypravěčka. Dokázala to ve svých předchozích knihách, ve kterých se věnovala závažným tématům, jako jsou Alzheimerova choroba či umírání starých lidí v hospicu. Tentokrát se zaměřila na čas a jeho plynulost. I když je hlavní hrdinka schopna cestovat časem, což je zatím nemožné, chce spisovatelka poukázat na vzácnost času. Nemáme ho nekonečně mnoho, proto bychom si ho měli vážit a užívat si každou vteřinu, co nám byla dána, abychom jednou nelitovali, že ještě nikdo cestování časem nevynalezl. Člověk často touží stihnout ve svém životě moc, ale neuvědomuje si, že je také důležité čas od času zpomalit a užívat si obyčejného nicnedělání. Protože i při lenošení s někým, koho máte rádi, můžete zažít něco, na co budete vzpomínat až do konce svých dnů.

Léto plné neskutečných věcí
Autor Rowan Coleman
Překlad Markéta Polochová