Recenze: Richard Rohr – Očekávání Vánoc

5

Do hektické šedi všedních dnů vstupuje na prahu adventu nenápadnou útlou brožurkou  Očekávání Vánoc americký spisovatel, františkánský kněz Richard Rohr, jenž se proslavil např. tituly Eneagram (Synergie, 2001), Proč být katolíkem (Cesta, 2003). Umožňuje čtenáři zastavit se a ztišit, a zamyslet se tak nad vlastním životem, nad svým posláním na tomto světě.

ocekavani-vanocKnížka je strukturovaná do krátkých kapitol po jednotlivých dnech. Začíná první nedělí adventní a končí 25. prosincem, tedy Božím hodem vánočním. Každá kapitola začíná citací z Bible. U všedních dnů je to odkaz na konkrétní čtení ze Starého zákona a příslušné evangelium. U nedělních zamyšlení pak Rohr uvádí odkazy na první - starozákonní i druhé - novozákonní čtení a evangelium, a to všech tří liturgických cyklů. Pokud je člověk v konkrétní den účasten mše svaté, slyší tato čtení při bohoslužbě slova. V opačném případě si je může sám přečíst z Bible a následně se teprve ponořit do samotného zamyšlení. Není to však podmínkou. Kapitola je ucelená sama o sobě a čtenář se může soustředit pouze na slova autora. Každá kapitola končí otázkou nebo souborem otázek, které vycházejí z tematického zaměření dané promluvy, a stává se tak výpravou do vlastního nitra čtenáře.

Můžete jmenovat alespoň jeden svůj vnitřní rozpor? Myslíte, že vás Bůh i přesto miluje? Jste schopni milovat sami sebe? (Str. 61)
Co vám v životě poskytuje falešný pocit štěstí a uspokojení a brání vám v tom, aby do vašeho života vtrhla Boží pravda? (Str. 29)

Všechny promluvy jsou v různých odstínech zaměřeny na vztah člověka a Boha, na to, jak tento vztah neustále sytit a udržovat v čistotě. Autor jakoby háčkem zachytí za slabá místa, kdy může být vztah člověka a Boha narušen, naznačí možnou cestu a vede právě k onomu hlubokému zamyšlení. Nevěnuje se čistě pouze teologickým tématům, ale tato témata propojuje s praktickou rovinou nejrůznějších rolí člověka ve společnosti - seberealizace, úloha náboženství, vyčleněnost jedince atd. Jeho úmyslem není kárat člověka za chyby nebo moralizovat. Richard Rohr naopak člověka vybízí, aby dokázal i temnotu využít jako prostředek své proměny.

Svého vnitřního napětí se nejobvykleji snažíme zbavit tak, že přestaneme označovat temnotu za temnotu a že začneme předstírat, že je to celkem ucházející světlo. Nebo o to usilujeme také tak, že se začneme stavět proti temnotě, a to naštvaně a obsedantně; ale potom se staneme jejím zrcadlovým obrazem. Obvykle to vidí každý - kromě nás. Z křesťanské moudrosti vyplývá, že je potřeba pojmenovat temnotu jako temnotu a Světlo jako světlo a naučit se žít a pracovat ve Světle, aby nás temnota nepřemohla. (Str. 36)

Autor své texty knížky Očekávání Vánoc pojímá katolicky, primárně tedy osloví praktikujícího věřícího křesťana - katolíka, ale nelze tvrdit, že by byla kniha určena pouze katolíkům. Je sice potřeba, aby čtenář měl základní povědomí o teologických výrazech, ale knížka je vhodná pro každého, kdo má otevřenou duši a hledá duchovní cestu. Její výhodou je, že se pohodlně vejde do kapsy, může vás tedy provázet na cestách, stejně jako v teple domova. Krátké kapitoly nejsou náročné na čas a vedou vás k meditaci, překročení materiálního světa a ukazují tvář lásky, pochopení a odpuštění.

V době, kdy jsme denně zahlceni informacemi o všemožných útocích, katastrofách, podvodech či nehodách, je kniha Očekávání Vánoc tichým a živoucím balzámem pro duši.

Název: Očekávání Vánoc
Autor: Richard Rohr