Recenze: Jenna Evans Welchová – Láska a gelato

5

Kdyby Lina navštívila Itálii za jiných okolností, určitě by si tu pobyt užívala. Ona sem ale musela jet jen proto, že si to přála její maminka těsně před tím, než zemřela. Lina se zde má seznámit se svým otcem. Člověkem, který o ni šestnáct let neměl zájem a ona o něm neměla ani tušení. Láska a gelato je knihou autorky Jenny Evans Welchové a řadí se do literatury pro mládež.

laska-gelatoLině je šestnáct a posledních pár měsíců se musela věnovat své umírající matce namísto toho, aby si užívala sladké nicnedělání se svými vrstevníky. Po smrti matky má prožít prázdniny v Itálii. Ke svému otci se chová skepticky a odpočítává dny, kdy se bude moct vrátit domů ke svému, už tak zpackanému životu. Když se k ní dostane matčin deník, který si psala, když žila v Itálii, rozhodne se Lina dát této zemi ještě jednu šanci. Najednou objevuje historii, chuť italské kuchyně i krásu první lásky.

Kniha Láska a gelato svého čtenáře seznamuje s Florencií a jejím okolím z pohledu Liny a její matky. Hlavní děj se odehrává v přítomnosti, kdy Lina objevuje nepoznané a snaží se najít své místo v životě bez své milované maminky. Často se cítí osaměle a nedokáže si představit, jak bude dospívat sama. Vedlejší děj se pak odehrává v době, kdy její matka ve Florencii studovala. Díky tomu, že Lina čte její deník, dozvídá se o svých rodičích a tím zprostředkovaně i o sobě mnoho nových věcí. Lina se také často vydává na místa, jež byla pro její matku klíčová, a snaží se přijít na to, proč její rodiče vlastně nezůstali spolu.

Láska a gelato patří do kategorie knih Young Adoult, ale myslím si, že každá milovnice Toskánska si ji užije bez ohledu na věk. Kromě romantického příběhu, který k létu a Itálii neodmyslitelně patří, mě autorka zaujala i svým popisem florentských památek a dalších míst, které Lina navštívila. Čtenář je tak lákán k tomu, aby dané pamětihodnosti navštívil, nebo si alespoň našel, jak vypadají. Atmosféru také dotváří občasné používání italských vět a zmínka o italských pochutinách, především o té nejchutnější zmrzlině – gelatu, kterou člověk může ochutnat.

Lina bude bezpochyby blízká svým vrstevnicím. Je to typická dospívající dívka, která má svou nejlepší kamarádku, s níž i přes velkou vzdálenost řeší své starosti i radosti. Čtenář by mohl Linu litovat kvůli její osobní ztrátě, když ale postavu lépe pozná, uvidí, že to není potřeba. Ona se se svým osudem snaží prát ze všech sil a nepotřebuje ve svém životě lítost, ale naopak někoho, kdo ji bude povzbuzovat a poskytne jí klidný domov.

Čtenář, který někdy navštívil Itálii, si díky knize připomene momenty, které v této prosluněné zemi zažil. Já jsem znovu cítila na jazyku chuť té nejúžasnější zmrzliny na světě, slyšela nádherný jazyk a vybavila si ty překrásné historické stavby. A ti, kteří Itálii nenavštívili, budou toužit po flirtujících italských mužích, starobylých stavbách a po porci pořádně vychlazeného gelata. To vám zaručuji.

Autor: Jenna Evans Welchová
Název: Láska a gelato
Překlad: Magdaléna Stárková