Recenze: Paula Hawkins – Do vody

5

Před autorem, kterému se podařilo prvotinou rozvířit hladinu literárního světa a získat nálepku „knižní bestseller“, zřejmě nestojí větší výzva, než ve své další knize přinejmenším potvrdit, že se nejednalo o pouhou náhodu, a v ideálním případě dosáhnout ještě většího úspěchu. Před Paulou Hawkins byl opravdu nelehký úkol. Její Dívka ve vlaku zaznamenala celosvětový úspěch, stala se nejrychleji se prodávajícím debutem v Británii všech dob. Kniha byla přirovnávána k dílům Alfreda Hitchcocka a zfilmována. Nebylo divu, že čtenáři nedočkavě očekávali její další román. Ten vyšel nedávno v češtině pod názvem Do vody.

do-vodyA jaký příběh nám vypráví Paula Hawkins tentokrát? Vše se točí kolem legendami opředené Tůně tonoucích. Její tajemství se pokusila odhalit „potížistka“ Danielle Abbotová, která připravovala knihu na základě dohledaných materiálů a svědectví pamětníků, čímž vzbuzovala mezi lidmi nepříjemné emoce. Tůň ji od dětství přitahovala jako magnet a poté, co v mládí zachránila svou sestru Jules před utonutím, jí byla úplně posedlá. Naopak Jules odešla brzo po této příhodě z domova a do Beckfordu se vrací až ve chvíli, kdy je v tůni nalezeno mrtvé tělo její sestry Danielle. Setkává se se svou neteří Lenou a dalšími postavami spojenými s prokletou tůní. Stará legenda se objevuje v novém světle, minulost prolíná současnost a tragický příběh chlapce, který kdysi přihlížel, jak jeho matka do tůně skočila, zdaleka nekončí.

Přebal knihy se opravdu povedl, anotace je působivá a vyvolává dojem, že se Paule Hawkins podařilo bez problémů přeplavat řeku plnou očekávání. Ale ne vždy je všechno takové, jak se na první pohled zdá. Již při čtení úvodní části příběhu jsem uvědomila, že lehkost, se kterou se četla Dívka ve vlaku, se zřejmě opakovat nebude, do kalné vody jsem se nořila jen zvolna. Postav, se kterými jsem se hned na prvních stránkách setkala, bylo příliš mnoho, často jsem se vracela a rovnala si v hlavě, kdo je kdo. A do toho ještě vstupují přízraky z Tůně tonoucích vyprávějící své příběhy, které děj ještě více zneprůhlední, jako když se nad hladinou utvoří mlžný opar.

Z textu jsem velmi silně vnímala autorčinu snahu napsat lepší dílo, než byla Dívka ve vlaku. Více postav, osudů, temnějších tajemství. Bohužel i v tomto případě se ukazuje, že čeho je moc, toho je příliš. Čtenář by totiž neměl být zmaten chaotickým vyprávěním a velkým počtem mlhavě vykreslených osob, ale naopak držen v napětí precizně vystavěným příběhem, propracovanými charaktery, promyšlenými motivy a působivým dávkováním indicií. Autorka rámcový příběh vystavěla dobře, legenda byla dostatečné temná, a pokud by ubrala na počtu postav a více se zaměřila na vykreslení jejich povah, motivů, jednotlivých životních příběhů, mohlo se jí opravdu podařit napsat lepší příběh, než byla Dívka ve vlaku.

Knihu – poněkud paradoxně – věnovala Hawkins všem potížistům. Předpokládám, že zamýšlela knihu věnovat potížistům, jako byla její hrdinka Danielle, jež svým pátráním čeřila kalné vody v Beckfordu. Asi nechtěně ale hodila tučné sousto i všem čtenářským „potížistům“, jak je vidět v relativně nízkém hodnocení knihy, a pokud si přečteme komentáře k této knize, zjistíme, že těch pochvalných, klepajících autorce po rameni, je podstatně méně než těch, kterým něco na knize vadí.

Na druhou stranu je ale potřeba si uvědomit, že není jednoduché mít slavného sourozence. V případě, že by román Do vody nebyl neustále srovnáván s hvězdnou prvotinou, rozhodně by byl hodnocen lépe. Z tohoto důvodu i přes výše uvedené výhrady řadím detektivní román Do vody mezi dobrý průměr ve své kategorii. A pokud si ho s tímto očekáváním budete číst, určitě se nezklamete. Druhá kniha Pauly Hawkins totiž rozhodně nezapadla, dá se tedy konstatovat, že autorka stále plave s hlavou nad hladinou a můžeme předpokládat, že neřekla své poslední slovo.

Název knihy: Do vody
Edice: Edice světový bestseller
Originální název: Into the Water