Recenze: Colleen Hooverová – Možná jednou

5

Jméno spisovatelky Colleen Hooverové už asi zaslechla většina populace. Její knihy, mezi něž patří například Bez naděje, Ztracená naděje či Odvrácená tvář lásky, se okamžitě staly bestsellery a umístily se vysoko na žebříčcích listu New York Times i dalších. Nyní do Čech přichází její další novinka s poetickým názvem Možná jednou, která odhaluje taje a složitosti lásky v jedinečném a ohromujícím spojení s hudbou.

možna-jednouSydney se právě na své dvacáté druhé narozeniny dozví, že ji její přítel podvádí se spolubydlící a zároveň nejlepší kamarádkou. Naprosto šokovaná a zlomená se sbalí a odejde. Rázem je z ní bezdomovec, bez přítele, kamarádky, bez bytu. V této neutěšené situaci se objeví sympatický Ridge, jehož Sydney už několik týdnů poslouchala z balkónu při hraní na kytaru. Poskytne jí bydlení ve společném bytě. Ridge je sice hluchý, ale ani to mu nebrání tvořit hudbu a hrát. Nabídne Sydney, zdali by pro něj chtěla skládat texty. Jejich spolupráci považuje Sydney za jednu z nejlepších věcí, které ji v životě potkaly, ale hrozí přerůst v něco víc než jen obyčejné přátelství. Jenže copak to jde, když je tu i Maggie, Ridgeova dlouholetá přítelkyně? Sydney ji nechce vystavit stejné zradě a bolesti, kterou zažila ona sama.

Samotná obálka toho na knihu zase tolik neprozradí, zato první stránky už ano. Ke knize autorka s hudebníkem Griffinem Petersinem vytvořila originální soundtrack, který je snadno dostupný po načtení přiloženého QR kódu, takže si čtenáři mohou užívat nejen slova a věty, ale také hudební doprovod, který je opravdu precizní a k příběhu se výtečně hodí.

Z Colleen Hooverové mluví nejen zkušenosti a množství praxe, ale také spisovatelský um, proto ví, že není třeba úvod zbytečně protahovat a pracně nás seznamovat s každou postavou a každým detailem jejího života. Čtenář je vržen doprostřed probíhajícího dramatu odchodu z bytu, až poté se vrací zpět o dva týdny dříve, kdy měl život Sydney ještě docela přijatelný řád. Příběh si udržuje svižné tempo i nadále, každá kapitola je plná akce a emocí, je nabitá životními událostmi a denními problémy hrdinů.

O roli vypravěčů se dělí postavy Sydney a Ridge, oba vždy vypráví ze svého pohledu, a to velmi zapáleně a emocionálně. Kromě nich se v knize objevují ještě Ridgeovi spolubydlící – Warren a trochu protivná Bridgette, Ridgeův mladší bratr Brennan a proradná dvojice Hunter a Tori. Všechny postavy mají skvěle propracované a ucelené charaktery, zejména pak Ridge a Sydney, ale ani Warren za nimi o mnoho nezaostává. Celá skupina působí velmi živě, reálně a lidsky, minulost každého z nich je skvěle promyšlena. Na druhou stranu se mi jejich chování místy zdálo až příliš idealizované a vyšperkované, nebo naopak nadmíru přehnané, přičemž některé reakce (zejména u Sydney) autorka zbytečně protahovala až do extrémů.

Kniha Možná jednou se zabývá vážným a složitým tématem lásky a vlastního osamostatňování. Láska a vztahy nebývají nikdy jednoduché, i když jsou v nich nejčistší přání a úmysly. Přesto se autorce jemně, neskutečně citlivě, a přesto čtivě a napínavě, s až neuvěřitelnou dávkou emocí, podařilo vykreslit či poodhalit veškerá komplikovaná a poloskrytá zákoutí onoho nádherného citu. Neubránila se sice drobné idealizaci, ale knihy se vždy trochu liší od reality a v tom spočívá jejich ohromující kouzlo. Text proložila také poetickými texty ze vznikajících písní Sydney a Ridgeho.

Ačkoliv nejsem velkým příznivcem románů a zamilovaných příběhů, Možná jednou mě velmi oslovilo a zaujalo. Nabízí mnohem víc než jen milostný trojúhelník a trable s láskou, pojednává také o tom, jaký je život neslyšícího, jaké komplikace i bonusy přináší a že ani hluchota není překážkou k tvoření úžasných věcí.

Název: Možná jednou
Autor: Colleen Hooverová
Překlad: Soňa Šedivá