Recenze: Kiera Cassová – Koruna

5

Kniha Koruna Kiery Cassové doplňuje knižní sérii Selekce. Princezna Eadlyn, dcera královského páru Maxona a Americy, se dostala až na úplné dno. Přes původní averzi k veřejnému hledání svého chotě se mladá aristokratka rozhodne najít si mezi zbývajícími nápadníky partnera pro život. Bude se ovšem jednat o volbu rozumu, nebo přece jen poslechne své srdce?

KorunaV předchozí knize Dcera čtenář opustil Eadlyn v přetěžké chvíli: bratr jí bez rozpaků sdělil, jak na ni pohlíží lid, navíc její matka utrpěla infarkt. Přes tyto události se princezna rozhodne pokračovat v Selekci – v randění s nápadníky, které prostřednictvím kamer sleduje její lid. Ale dívčinu pozornost vyžadují i povinnosti následnice trůnu. Mnoho mladíků v Selekci nezbývá, vlivem okolností navíc dochází k uspíšení soutěže.

I když v Selekci nezůstalo tolik mládenců, měla jsem problémy od sebe některé postavy rozeznat. Postavy v knize mi připadaly málo vykreslené. Autorka mohla omlouvat nedostatečné vykreslení charakterů mladíků nedostatkem princeznina času, ale v mých očích si jednoduše ulehčila práci. Opět se nemohu zbavit dojmu, že tento pohled na Selekci autorce nesedl. Hrdinka předchozích knih America se se svými soupeřkami tolik zabývat nemusela a mohla se věnovat radostem i strastem lásky. Z Eadlynina pohledu by naopak na místě bylo podrobnější líčení charakterů jejích nápadníků, leč bohužel.

Eadlynino srdce přece jen zaplane pro jednoho mládence. Onen vyvolený je klidného a tichého charakteru, příliš se neprojevuje. Cassová se tak odklání od trendu, který následují někteří spisovatelé young adult literatury. Jiné autorky popisují reky, kteří by pro slečnu svého srdce chvátali i do pekla, ale tady se jedná o citlivou duši, která svůj vnitřní svět poodhaluje jen vybraným lidem. Tedy hlavně své budoucí drahé polovičce. Hlavní hrdinové se přeci jen musí zalíbit čtenářkám. Autorka naopak princeznina vyvoleného představuje jako jemný charakter, který o svoji lásku nijak nebojuje. Popravdě jsem Eadlyninu volbu nechápala. Ani autorčiny krátké úseky textu, ve kterých líčila setkávání a seznamování princezny a mladíka, mi celou situaci neosvětlily. Ale o lásce se říká, že je slepá, prim v této knize hraje postava korunní princezny, nikoliv rek v zářivé zbroji.

A jak už bylo několikrát zmíněno – Eadlyn se musí ohánět. Ačkoliv násilné střety mezi královskou gardou a rebely ustaly, nachází Cassová nový konflikt. S povděkem kvituji, že nerozdmýchává nové násilné boje, ale přichází s námětem politických intrik. Tentokrát problém zabudovává postupně a celý dopad na princeznu a její Selekci přichází relativně pozvolna. Pro mě se jedná se o zlepšení, vzhledem k nečekaně rychlému dějovému zvratu na konci První.

Selekce je mediálně sledovaná a královská rodina s napětím sleduje obraz, který o ní novináři zprostředkovávají. Zviditelněná je tak opět role masových medií, jak se nechají jednoduše ošálit a následně ovlivnit názor svých posluchačů nebo čtenářů. Což má zejména velký vliv na princeznina rozhodnutí v této knize.

Svět Selekce byl představen v předchozích dílech a tato kniha proto nemůže nabídnout příliš nových informací. Líčeno je princeznino hledání manžela a politické problémy, se kterými se musela vypořádat. Kniha je určená fanouškům knižní série Selekce – čtenář se dozví, jak se vedlo původním postavám a jak se změnilo království po Maxonově nástupu na trůn.

Publikace také potěší romantické duše hledající poklidnou četbu bez násilí. Vhodné je znát minimálně předchozí díl.

Název knihy:      Koruna
Autor:      Kiera Cassová