Recenze: Valerie Browmanová – Nečekaně vévodkyní

Kniha Nečekaně vévodkyní vypráví o mladé anglické lady Lucy Uptonové, která se rozhodne pomoci své přítelkyni Cassandře odradit nežádoucího nápadníka. Pomocí svého ostrého jazyka, kuráže a nekonvenčního chování se snaží ochránit svou cudnou přítelkyni před nafoukaným, ale velice pohledným vévodou z Claringdonu. Cassandřino srdce opravdu zůstane nedotčeno, ale platí to samé i o srdci Lucy Uptonové?

Nečekaně vévodkyní je první knihou z historické série SecretBrides, jejíž autorkou je americká autorka Valerie Browman.

Hlavní hrdinkou tohoto historického románu je Lucy Uptonová, impulzivní, odvážná a přímá mladá dáma, která se řídí heslem, co na srdci, to na jazyku, což je poměrně neobvyklé chování u ženy z vyšší společnosti. Další výraznou postavou v příběhu je Derek, vévoda z Claringdonu, velice zásadový a čestný muž, který svůj titul získal jako odměnu za účast v napoleonském tažení.

Nečekaně vévodkyní je kniha, která u nezasvěceného čtenáře může zbortit řadu mýtů týkajících se historických románů pro ženy. V první řadě jsou u postav popsány nejen silné, ale i slabé stránky, takže pro čtenáře nejsou zcela černobílé, jak to mnohdy u těchto románů bývá. Zároveň je psána dynamicky a čtivě, k čemuž značně dopomáhají rychlé slovní přestřelky mezi hlavními hrdiny a také jazyk, ve kterém se neobjevují archaismy a neobvyklé slovní vazby, ke kterým autoři mnohdy sklouznou, aby čtenáře navnadili na dobu, ve které se děj odehrává.

Značně rozporuplné jsou, z historického hlediska, dialogy a nekonvenční chování postav, které naprosto opomíjejí uctivost a podřazenost ke svým rodičům i samotné královně, což je na dobu 1. poloviny 19. století neobvyklé a diskutabilní.

Za zmínku stojí i samotná obálka knihy, která se velice povedla. Ačkoliv na první pohled vypadá kniha jako typický zástupce romantických knížek, tedy fotografie mladé dívky v historických šatech, na ten druhý mne kniha příjemně překvapila. Kromě propracovaného přebalu si totiž tvůrci dali záležet i na samotné obálce. Ta je zabarvena do příjemné zeleno-bílé barvy a zobrazuje část šatů, které jsou na přebalu. Zdůrazňuji to především proto, že jsem se asi nesetkala s knihou, která by měla takto propracovanou obálku a zároveň i přebal.

Nečekaně vévodkyní je román, který jistě osloví čtenáře, kteří mají rádi odpočinkové romány z minulosti, u kterých není nutné věnovat pozornost historickému kontextu nebo hlubokým myšlenkám a vztahům. Oproti tomu bych ji rozhodně nedoporučila těm, kteří mají rádi příběhy, u kterých až do posledních řádků nevědí, jak příběh vlastně skončí.

Nečekaně vévodkyní
Autor Valerie Browmanová
Překlad Zdeňka Zvěřinová