Recenze: Caude Combacau – Catsass. Drzá kočka rozdává životní moudra

Mezi všemi těmi psy, kočkami, králíky, kuřaty a další zvěří, která se začala pravidelně vyjadřovat na stránkách novin, vlastních knih a sociálních sítí, se objevila nová hvězda z Francie. Nová minimálně z pohledu knižního trhu. Kočka Catsass se prostřednictvím grafičky a ilustrátorky Claude Combacau rozhodla s námi podělit o životní moudra. Zda stojí za pozornost, se dočtete vzápětí.

Kniha Catsass – Drzá kočka rozdává životní moudra láká na vtipné a provokativní stripy, které si my lidé za rámeček nedáme. Hned na začátku vás uklidním, že zas tak žhavé to s těmi kočičími komentáři není. Za můj vlažný pocit z knihy plné stripů může především fakt, že minimálně polovinu obsahu netvoří komiksové příběhy, ale různé úkoly a hry. Stripy autorka často prokládá vystřihovánkami, omalovánkami, kvízy a testy, ve kterých hraje Catsass hlavní roli. Toto zjištění mě nutně vedlo k zamyšlení nad cílovou skupinou takové knihy.

Podle mě Claude Combacau jako milovnice a majitelka dvou koček cílí na stejné nadšence, jako je ona sama. Stripy o kočkách si přečtou i ti, kteří je doma nemají, ale testy „Čím budete v příštím životě?“ nebo „Jste opravdová kočka?“ už je tolik nezaujmou. A tak se zdá, že autorka neměla dost podkladů na celou knihu, ale nakladatel potřeboval zaplnit všech 160 stran.

Nad výběrem jednotlivých stripů mi zůstává rozum stát, protože nejsou ani třeskutě vtipné, ironické ani nesnesitelně upřímné, jak to máme, od zvířat schopných se vyjadřovat, rádi. To vše je záhada hlavně z toho důvodu, že při návštěvě facebookového profilu Catsass objevíte jiný svět. Profil má téměř 17 000 fanoušků a zveřejňované stripy se vyjadřují k dění kolem. Catsass tak komentuje otravného Valentýna, Vánoce a vše ostatní, co lidé tolik prožívají. A to je přesně ten humor, který anotace knihy slibovala a který zůstal na internetu.

Pokud vám kritické oko mluvících zvířat není cizí, zaslouží si postava kočky Catsass vaši pozornost. Její specifický humor a nadhled ale hledejte spíše na sociálních sítích, než v knize. Tu bych doporučila největším milovníkům koček, kteří se o sobě prostřednictvím knihy dozví spoustu zajímavostí a zjistí, co si o nich jejich chlupatí mazlíčci myslí.

Catsass. Drzá kočka rozdává životní moudra
Autor Caude Combacau
Překlad Anežka Sobotková