Recenze: Sally Green – Napůl ztracený

Ještě jednou a naposledy se podíváme do Nathanova světa Bílých a Černých čarodějnic, Polokrevných a Lovců, ocitneme se ve válečné zóně, kde se nebere ohled na nic a nikoho a přežije pouze ten, kdo je nejsilnější, nejlstivější a zabije nejvíc nepřátel. Název knihy se nese v tradičním duchu série, závěrečné finále nám autorka představila pod názvem Napůl ztracený

knihaVálka v čarodějnickém světě vrcholí, už brzy se rozhodne o vítězi a poraženém. Soul a jeho věrní přívrženci zbrojí, v lesích se to hemží Lovci a žádná Černá čarodějnice není v bezpečí. Nathanova moc a Nadání sílí každý den, ale sotva si dokáže udržet zdravý rozum. Chce - li zabránit zničení Aliance a dovést ji k vítězství, musí se stát její nejmocnější zbraní. Společnost ho nemá v lásce a Nathanovi se dostává krutého odsouzení, on přesto musí riskovat vše, včetně svého života a životů svých nejbližších, aby je uchránil před zkázou.

Na třetí a poslední díl oblíbené série pro mládež jsem se velmi těšila. Obálka knihy je na pohled velmi líbivá a láká člověka pustit se ihned do čtení. Ačkoliv Napůl ztracený spadá do žánru Young adult, v mnoha ohledech klasickou YA nepřipomíná a je příjemným osvěžením mezi ohranými romány ze střední. Protiváhou k několika nezbytným klišé prvkům, kterým se autorka zkrátka nevyhnula, je výrazná dějovost, hromada akce a dokonce i poměrně drsné scény.

Příběh v první polovině trochu zadrhává, posouvá se jen po malých krůčcích, je klidnější a rozhodně ne nabitý událostmi jako v polovině druhé, kdy se věci skutečně dávají do pohybu. Zdá se, jako by si autorka připravovala půdu pro velké finále a očekávané rozuzlení. Nicméně vyloženě hluchá místa v knize nenajdete. Já jsem nudu za celou dobu nepocítila ani jednou, příběh se stále posouval dál, někdy rychlejším, někdy naopak pomalejším tempem.

Hodně se také řeší vztahy mezi jednotlivými postavami, zejména vývoj některých mě velmi (mile) překvapil. Nathan, hlavní postava, byl pro mě po většinu knihy docela oříšek. Chvílemi se mi zdál až nesympatický, ale zase jsem chápala, že ho všechny špatné události poznamenaly a že s jizvami na duši a děsy z krvavých bojů bojuje, jak nejlépe umí. Nemůžete si nepovšimnout, že autorce přirostl k srdci a že si s ním pořádně vyhrála, stejně tak i s dalšími aktéry. Nathanovi však věnovala speciální pozornost. Jeho charakter je na poměry Young adult žánru hluboký a rozmanitý a jeho chování propracované.

Celá kniha pochopitelně směřuje k velkému konci, který se mi jednoduše líbil. Žádné přehnané, srdceryvné finále, které by beznadějně pohřbilo veškerou předchozí autorčinu snahu, se naštěstí nekonalo. To některé dramatuchtivé jedince sice dost zklamalo, já jsem ale spokojená a ačkoliv jsem většinu předvídala, našlo se pár částí, které mi dokázaly vyrazit dech.

Napůl ztracený je pořádně akční a napínavá kniha se zdařilým příběhem a charakterově silnými a výraznými postavami, mezi nimiž si určitě najdete své oblíbence. Kniha vyniká svojí čtivostí, dokáže člověka snadno pohltit. Jediné, co bych vytkla, je délka kapitol, uvítala bych o trochu kratší. Jinak ale autorka předvedla excelentní výkon, sérii se jí podařilo skvěle zakončit. Ráda se k trilogii ještě někdy v budoucnu vrátím.

Napůl ztracený
Autor Sally Green
Překlad Marcela Nejedlá