Recenze: Lucie Fialová – The Tap Tap Řiditel autobusu

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Pokud vás přepadnou deprese z dlouhé a tuhé zimy, neřešte to knihou plnou zaručených rad, jak snadno zvládnout deprese z dlouhé a tuhé zimy. Sáhněte po knize Lucie Fialové Řiditel autobusu, kterou vydalo v roce 2016 nakladatelství Paseka. Poměrně objemná kniha s poutavou barevnou obálkou je poctou jednomu z fenoménů dnešní hudební scény, kapele The Tap Tap.

knihaKapela, kterou před devatenácti lety založil Šimon Ornest, má v současné době tolik příznivců, že se o podobné slávě může mnohým „celebritám“ jen zdát. Členy kapely jsou současní či bývalí klienti Jedličkova ústavu, kteří mají různé druhy tělesného postižení.  Za dobu fungování kapely nikdy nesklouzli k lacinému „ukazování se“, neustále na sobě pracují a muzikantsky se vylepšují. Ostatně spolupracují s nimi umělci jako Xindl X, Dan Bárta, Vojtěch Dyk a mnoho dalších, a rozhodně ne jako charita, ale jako rovnocenní partneři.

Kniha je rozčleněna na 10 kapitol, odpovídajících pojmům z oblasti přepravy. Některé z kapitol jsou popisné, týkají se například založení a fungování skupiny nebo zahraničních cest. Jiné tvoří rozhovory s výraznými osobnostmi, například moderátorem Ladislavem Angelovičem, zpěvákem Jiřím Holmannem či vůdčí osobností The Tap Tap Šimonem Ornestem.

Lehce naivní čtenář by mohl očekávat, že členové kapely jsou vzorní a disciplinovaní slušňáci, ale opak je pravdou. Alkoholické historky jsou skvělé, pařmeni na kolečkách to umí rozbalit. Tam, kde by čtenáře mohlo přepadnout dojetí, okamžitě přijde nějaká hláška či historka, která sentiment spolehlivě zažene.

Závěr knihy tvoří poměrně rozsáhlá Galerie černého humoru Načerno, ukázka ze stejnojmenné putovní výstavy. Ta obsahuje kreslené vtipy na téma handicapovaných, jejichž autoři většinou spolupracovali s časopisem Sorry,  například Michal Hrdý, Marek Douša, Marty Pohl a řada dalších. Svérázná a osobitá sbírka posouvá pojem černý humor na vyšší úroveň a naznačuje způsob, jakým členové kapely čelí svému osudu.

Významný podíl na kvalitě knihy má bezpochyby její výtvarná stránka, která je dílem Jana Augusty. Ilustrátor použil výrazné, ale ne křiklavé barvy, knížka tak nepůsobí třeskutě optimistickým dojmem. Poměr textu a fotografií je vyvážený a zdařile propojený kresbami. Svým zpracováním kniha trochu připomíná scrapbook či deník. Velké množství fotek z koncertů, z cest, ze zkoušek, samozřejmě řada fotografií hostů zvučných jmen, nechybí ani ukázky programů, harmonogramů, zápisů z porad atd. V neposlední řadě i fotografie fanoušků, protože fanouškovská základna The Tap Tap je velmi široká a rozhodně se nejedná o lidi, kteří postižené soucitně litují. Jako bonus je přiložen praktický zpěvník písní skupiny.

Nikde v textu se nepějí oslavné ódy, ani se nikdo „neplácá pašácky po ramenou“, přesto čtenář cítí obrovskou úctu a hrdost nad tím, co dokázali.  A kniha Řiditel autobusu dokázala v přesném poměru namíchat koktejl, obsahující jejich životní příběhy, dřinu, obdivuhodné úspěchy a spoustu černočerného humoru.

Název: The Tap Tap Řiditel autobusu
Autor: Lucie Fialová
Nakladatel: Paseka