Recenze: Mechthild Gläserová – Strážci příběhů

Pohádková kniha vypráví o nečekaném dobrodružství mladé Amy, která po letech zjišťuje, že zdědila úžasné nadání. Může vstupovat do příběhů a setkávat se s jakýmikoliv knižními postavami. Vše je pro ni nové, takže se postupně učí, jak má svůj neobvyklý dar používat k ochraně literatury. Pouze dvě vyvolené rodiny mají tuto jedinečnou dovednost v krvi a drží ji v tajnosti před světem. Impozantní knihovnu s nejrůznějšími rukopisy ukrývají na malém, téměř neobydleném skotském ostrově.

knihaZákladním čtenářským pravidlem je přísný zákaz zasahování do příběhu, protože by mohlo dojít k jeho zničení a následnému přepsání děje. Čtenář je pouze pozorovatel a ochránce, který může zakročit jen v případě, že by něco nebylo v pořádku.

Amy postupně zjišťuje, jak celé vcházení do příběhů funguje. A jelikož je velmi nadaná a zvídavá, zjistí, že v literárním světě řádí zloděj, který krade základní autorovy myšlenky a tím vše ničí a mění. Alenka znenadání prošvihne zajíce a nedostane se do říše divů, Malý princ nemá svou milovanou květinu, Šípková Růženka se probudila dřív, než ji políbil princ, a ve Snu noci svatojánské začalo sněžit. Vše je vzhůru nohama a Amy se snaží dopadnout zrádce a ochránit literární svět, který jí je tak drahý.

Autorka se nebojí děti postavit před vážná témata jako smrt nebo šikana, se kterou se potýkala i hlavní hrdinka knihy. Její sebevědomí bylo na bodu mrazu. Byla terčem posměchu nejen kvůli vzhledu, ale i povaze. V průběhu děje se hrdinka vyvíjí a začíná na sebe nahlížet v jiném světle. Autorka se snaží povzbudit mladé čtenáře, aby se nestyděli za to, jací jsou. Ale aby ze svých nedostatků udělali přednosti. A ukazuje jim, že v tom nejsou sami.

Každá kapitola začíná ukázkou z neznámé knihy vyprávějící o princezně a nestvůře, v průběhu čtení zjistíme, že oba příběhy spolu souvisí a v závěru do sebe zapadnou. Díky Strážcům příběhů nakoukneme například do Knihy džunglí, Olivera Twista, Alenky v říši divů, Petra Pana, Proměny nebo Malého prince.

Strážci příběhů jsou jako stvořeni pro mladé dobrodruhy, kteří mají rádi knižní svět a rádi řeší nějakou tu záhadu, nebo pro milovníky pohádkových příběhů. Dále ji mohu doporučit těm, kteří hledají nenáročnou, úsměvnou, milou a oddechovou četbu.

Mechthild Gläserová je německá autorka, která žije v Porúří. Inspiraci pro nové dětské příběhy hledá všude možně, ale nejlépe jí to jde se šálkem mátového čaje. Kromě psaní, jemuž se věnuje už několik let, propadla také baletu. Strážci příběhů jsou její úplně první knihou přeloženou do českého jazyka. Dále je autorkou série Schattenwelt a díla Emma, der Faun und das vergessene Buch.

Ukázka:

Jak velká byla pravděpodobnost, že mě Šer Chán odláká od dovádějících vlčat, aby mě někde v lese v poklidu sežral? Mohla jsem v příběhu vlastně zemřít, nebo jsem jako návštěvnice zvenčí byla nezranitelná? Zatímco se tygr bezhlesně plížil pryč, napínaly se mu pod pruhovanou srstí impozantní svaly. Mně naopak pod nohama neustále praskaly nějaké větve nebo šustilo listí, od elegance svého průvodce jsem byla na hony vzdálená. Pokud měl opravdu v úmyslu mě napadnout, neměla bych žádnou šanci.(str. 46)

Název: Strážci příběhů
Autor: Mechthild Gläserová
Překlad: Karolína Kousalová