Recenze: Una McCormaková – Doctor Who: Královská krev

5

Una McCormacová je autorkou dalšího dílu o dobrodružstvích dvanáctého doktora a Clary Oswaldové. Královská krev je první část připravované trilogie s názvem Kroniky půvabu. V prvním díle se o půvabu“ dozvídáme jen náznaky. Může jít o slavný svatý grál nebo taky o výjimečnou osobu. Věc, za kterou se vyplatí zaplatit nejvyšší cenu. Skeptický Doktor se bude potýkat s filozofií, kterou tak úplně není schopen pochopit.

Doctor Who: Královská krevV této části se Doktor s Clarou jako obvykle tak trochu omylem ocitnou ve městském státě Varuz, prastaré zemi, která se rozprostírá mezi horami a mořem. Zemi, vlastnící vyspělou technologii, které sama nerozumí. Ani král Aurelián nezná tajemství techniky svých předků, s radostí však využívá moderní výdobytky, jako jsou laserové meče nebo elektrické osvětlení. Doktora přivítá jako svatého muže a žádá si jeho požehnání. Clara naopak zaujme jeho inteligentní manželku Guenu, dokonce tak moc, že ji obdaruje krásným šperkem. Aby těch cizinců nebylo málo, zjeví se i všemi očekávaný velvyslanec krále Konráda. Konrád je úhlavní nepřítel Varuzu a chystá se město dobýt. Ani samotný král nepochybuje o výsledku boje, Varuz je odsouzen k zániku.

Clara je jako obvykle empatická a snaží se zabránit válce. A to do té míry, že se nechá zatáhnout do spiknutí proti samotnému králi. Doktor je velmi brzy odhalen, svatého na něm není opravdu nic, nicméně zůstává v královi přízni. Do dramatických událostí se náhle zjeví unavení rytíři, pátrající po záhadném svatém grálu. Konrád je u hranic, Aureliánovi věrní pochybují a Clara stále neví, jak válce zabránit.

Královské krvi není ani jasný nepřítel. Vlastně není ani jednoznačné, zda byla Doktorova a Clařina přítomnost přínosná, nebo se prostě jen mihli v historii jedné země. Žádná Doktorova geniální odhalení, žádné divoké teorie, které se ukážou jako pravdivé.

Příběh je vyprávěn střídavě z pohledu nejvěrnějšího Aureliánova rytíře a to z minulosti dosti vzdálené současnému“ konání. Čtenář tudíž téměř od začátku ví, jak celý boj dopadne. Druhá vyprávěcí linie probíhá v současnosti. Celým příběhem se táhne jakási pachuť rozkladu, což koresponduje s rozpadem Aureliánovy říše. Vykreslení Clary se McCormackové povedlo, je to ta drzá učitelka se smyslem pro odlehčené hlášky jak ji známe ze seriálu. Doktor už je popsán hůř. Největší problém ale je povrchnost příběhu.

Vše se tak nějak děje, vše je pouze naznačeno. McCormaková se snaží o tajemno, místo toho se jí daří pouze klouzat po povrchu. K žádné z postav si na malém prostoru nestihnete vytvořit hlubší vztah i pátrání po grálu/půvabu nemá tajemnou či mystickou atmosféru. Malý rozsah novely je opravdu problém. Uvidíme, co nakladatelé naplánovali do dalších dvou dílů. Pozitivní informací je fakt, že další dva díly plánované trilogie napsali jiní autoři. McCormaková nepíše vyloženě špatně, drží se Doktorových atributů, vystihla Claru…ale neumí vystavět propletený a originální příběh, na který jsme u série Doctor Who zvyklí.

Pokud jste fanoušky seriálového Doktora, směle do čtení. Je to taková malá jednohubka, jako první seznámení s fenoménem Doctor Who se ovšem Královská krev nehodí. Po dočtení mám trochu obavy, zda byla trilogie dobrý nápad. Půvab/grál nebyl v knize popsán nějak zvlášť poutavě a popravdě bych si raději přečetla jiný příběh. Tak snad se autoři zbývajících dvou dílů ujmou s větší vervou a spisovatelským umem a dokáží mě navnadit a vtáhnout do děje.

Název: Doctor Who: Královská krev
Autor: Una McCormaková
Překlad: Tomáš Oakladn