Recenze: Piu Marie Eatwellová – Žáby se přece jedí

O Francii existuje řada mýtů a pověr, které mají na svědomí většinou jejich „nepřátelé“ Angličané. Kniha Piu Marie Eatwellové Žáby se přeci jedí na základě dostupných informací tyto mýty buď potvrzuje, anebo vyvracuje. Ti, které zajímá Francie, by si rozhodně tento titul neměli nechat ujít.

knihaChtěli byste vědět, jestli je pravda, že Francouzi jedí žáby a šneky? Myslíte si, že jsou opravdu posedlí sexem? A co mýtus, který tvrdí, že jsou francouzské ženy obdařeny tak skvělým metabolismem, díky němuž neztloustnou ani deko, i když se opájí vínem, jedí tučné sýry a bagety? Tato kniha vám zodpoví tyto i mnoho dalších otázek, které si v souvislosti s Francií pokládáte.

Autorka svou knihu rozdělila do deseti kapitol podle témat, kterým se věnují. Najdeme zde kapitolu zaměřenou na francouzskou kuchyni, další pak francouzským ženám a také kapitolu věnovanou mýtům hlavního města Paříže. Každá kapitola obsahuje několik legend, které autorka vždy stručně představí, podloží informacemi z historie, statistického úřadu či jiných institucí. Nakonec zhodnotí, zda legenda odpovídá pravdě, či je jen založen na fikci. Mnoho mýtů, jak už jsem zmínila na začátku, pochází od Angličanů, kteří odjakživa nemají s Francouzi právě vřelé vztahy. Právě Angličané přišli s názorem, že každý Francouz jezdí na kole v pruhovaném tričku a baretu, v ústech má cigaretu a podpaží čerstvou bagetu a cibuli. Naopak Francouzi rádi tvrdí o svých sousedech to, že neumějí vařit nebo že jim Angličané zabrali jejich venkov. Některé tyto informace bývaly pravdivé, ale v dávné minulosti, dnes už spousta z toho neplatí.

Jako se mění svět a s ním lidstvo, tak se mění i Francie a její obyvatelstvo. To, co platilo ještě před deseti lety, není dnes už pravda. Díky médiím a sociálním sítím mají dnešní mladí lidé svět jako na dlani a mohou se v módě, v hudbě a dalších odvětvích řídit trendy, které platí na druhé straně zeměkoule. Už dávno neplatí, že Francie je zemí, kde všichni pijí víno a jedí s chutí sýry. Mladí lidé rádi ochutnávají a experimentují, do popředí se dostává pivo a drinky, oblíbeným jídlem jsou čínské speciality či japonské suši.

Tak i tak je Francie zajímavou zemí plnou krásné přírody, dobrého vína a vynikajícího sýra. Milovníci kultury si na své přijdou v přepychových zámcích, velkém počtu muzeí a samozřejmě i v samotném hlavním městě, kde vedle klasických budov stojí ty moderní. A i když jsou mnohé tradice již na ústupu a samotní Francouzi dávají přednost potravinám a nápojům z jiných zemí, mnohé dobré zůstává.

Knihu doporučuji všem, kteří našli ve Francii zalíbení. U knihy se nejen pobaví díky trefným citátům slavných osobností týkajících se daného tématu, ale i dozví věci, o kterých  možná neměli ani tušení.

Ukázka
André Simon, ve Francii narozený gurmán a obchodník s vínem, který začátkem dvacátého století řadu let dominoval britské vinné scéně, jednou poznamenal, že jídlo bez vína je mrtvola; víno bez jídla pouhý duch; jsou-li spojeni a výtečně se k sobě hodí, pak tvoří tělo a duši, živoucí partnery. Před několika desítkami let by francouzské jídlo bez vína bylo gastronomickým kacířstvím. (s. 60)

Pokud zbožňujete Francii, oblíbíte si knihu Žáby se přece jedí, ve které naleznete mnohé zajímavé informace o této zemi.

Název Žáby se přece jedí
Autor Piu Marie Eatwellová