Recenze: Marcella Marboe – Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata

5

Málokdy se stává, že lásku ke zvířatům sdílejí oba manželé stejnou měrou i stejným způsobem. A pokud jde o domácí mazlíčky, to znamená tvory, kteří nejsou primárně chováni pro konzumaci a lidé si je víc připouštějí k tělu, případně i do postele, mohou v manželství vzniknout situace, které jsou v těch lepších případech humorné. Na tom založila Marcella Marboe svou knihu Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata.

Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířataV úvodu je potřeba upřesnit, jak je to s těmi humornými situacemi. Jsou relativní. Historky svázané se zvířaty obvykle získávají punc legrace k popukání teprve ve chvílích, kdy je člověk dává k lepšímu, aby pobavil své přátele. Málokdo se od srdce zasměje, šlápne-li bosou nohou do loužičky roztomilého štěněte či do něčeho ještě horšího. Ale krátká anekdota se z takové lapálie dá vykřesat.

Příhody, spojené v humoristický román, jsou zpočátku vytvářeny podle jednoduchého, ale dobře fungujícího vzoru. Hlavní hrdinka Ma domestikuje nějaké ubohé zvíře, třeba psa, který doroste – podobně jako Maxipes Fík – nevídané velikosti, nevrlou kočku či pár kousků neposedných kun. Docent H. se nejprve ošívá, ale nátlak manželky se vyznačuje lehkostí, zároveň však i rozhodností. Co by milující muž neudělal pro ženu?

Vyprávění ubíhá svižným tempem, dialogy mají švih, autorka umí využít spisovný i nespisovný jazyk a jejich protiklad akcentuje vtipnost situací. Slovní spojení „trénovaný atlet“ prochází velkou částí textu, ale ne zcela důsledně. Část, v níž Marcella Marboe líčí napadení zástupců nepřizpůsobivé části obyvatelstva agresivní kočkou, nacházející se ve vlastnictví manželského páru Ma + docent H, je jednou z nejlepších v pomyslné první části knihy.

Pokud jsem se zmínil o jakési první části, nejedná se o striktní oddělení dvou dílů, ale o posun od líčení typu „jak jsme ke zvířeti přišli“ k příhodám z běžného života, v němž už jsou domácí mazlíčci pevnou součástí rodiny a jejich účinkování míří do pozadí, i když často do děje vstupují s velkou razancí. Do rodiny v této době přibyla i dcera Uša.  Některé části textu, třeba ty, které popisují, čím vším Ma byla, pak v celkovém kontextu působí rušivě. Spádem děje dominují kapitoly, v nichž se hlavním hrdinou stává Veselý strejda Jindra a líčením vydatné hospodské rvačky prokazuje autorka své excelentní vypravěčské umění.

Utrpení docenta H. autorka zarámovala předmluvami i doslovem. Jednu z předmluv napsal Jan Dvořák, následuje Prolog a Slovo na začátek. Doslov je nahrazen kapitolou Proč se vracím… s podtitulem Místo doslovu. Celek pak působí dojmem, že autorka potřebuje čtenáři sdělit, proč knihu napsala a jak ji má chápat i hodnotit, čímž ho zbavuje vlastní vůle a svobody interpretovat text po svém. Kniha nese silně autobiografické rysy, ale pokud bude čtenář neustále přemýšlet, jaká část historek se stala tak, jak je autorka popisuje, snadno se dostane do role voyeura, snažícího se nahlédnout do cizího života. Pak začne přemýšlet, proč byly na přední i zadní straně přebalu použity zrovna TY fotografie.

Nelze jednoznačně prohlásit, že Utrpení docenta H. je určeno pouze ženám, přestože název i anotace by takový dojem mohly vzbudit. Možná bude muže-čtenáře poněkud iritovat hojné použití zdrobnělin, zvlášť v dnešní době, kdy internet zaplavují různá fóra, na nichž se to protivnými zdrobnělinami jen hemží, a v určitých formátech televizních pořadů to není lepší. Pro zájemce z řad mužů musím zdůraznit, že autorka v žádném případě svého románového manžela nepomlouvá ani neshazuje. A to není samozřejmost! Humor na úkor partnera je běžný nejen v uzavřené společnosti, používá se v poslední době dokonce i v reklamách. Pokud už autorka dělá humor na něčí úkor, pak na svůj. A v části, popisující bezradnost docenta H. v době, kdy je Ma v porodnici, přiznává, že se do něj trefuje, a mezi řádky se mu za to omlouvá.

Od knihy Utrpení docenta H. nemůže čtenář čekat hluboké myšlenky či rafinovaně vypointované příběhy. Ale to nebylo autorčiným cílem, chtěla čtenáře pobavit a napsat knihu, u níž by se nenudil. A to se jí splnit podařilo. Jak naznačuje podtitul Díl I. Lov a domestikace, nejde o poslední knihu tohoto zaměření.

Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata
Autor Marcella Marboe
Nakladatelství Oftis