Lovec draků

drak 100x100
Dle názvu byste si možná mohli myslet, že se jedná o fantasy literaturu typu Eragon. Nenechte se však zmýlit… Jedná se o román, v němž je hlavním tématem vina a její napravení, lov papírových draků, spravedlnost i křivda… A je to především nádherná kniha, která stojí za přečtení!

Tento citlivý příběh vyšel poprvé roku 1995 a v žebříčku nejprodávanějších knih na americkém trhu se vyšplhal na třetí příčku. Vše začíná líčením zvláštního kamarádství dvou chlapců – Hasana a Amira. Tito dva spolu čtou knížky, chodí do kina na film Sedm statečných a především si chvíli krátí lovem papírových draků. Tento sport oblíbený u tamějších dětí je založen na jednoduchém principu: vyhraje ten, kdo ostatní draky odřízne, tj. kdo ovládne celou oblohu. Jednoho dne jim však tato nevinná hra navždy změní život…

lovec draku obal„Zápasy papírových draků jsou v Afghánistánu odnepaměti tradiční zimní událost. Začínalo se brzy ráno a střetnutí pokračovala, dokud se na nebi nevznášel pouze vítězný drak – pamatuji, že jeden rok zápolení trvalo až do tmy. Lidé postávali na chodnících, přihlíželi i ze střech a fandili svým dětem. Ulice byly plné dračích bojovníků, kteří mžourali do nebe, tahali za šňůry a všelijak je přehazovali, aby přetrhli tu soupeřovu.“ (S. 55)

První linie příběhu se odehrává v roce 1978 v Afghánistánu. Tato země je zde zobrazena v období největšího rozkvětu, kdy se ale již začínají projevovat problémy politické a rasové. Čas prosperity ukončí vpád Sovětů a pozdější nástup Talibanu. Země udupaná vládou několika tyranů je změněna k nepoznání – stromy zmizely, domy jsou zpustošeny, nikdo si není jist životem… Příchodem sovětských vojsk byl nucen Amirův otec i s chlapcem odejít ze země. A kam jinam, než do Ameriky – země zaslíbené, země snů. Tedy ne tak docela – zatímco doma byl Amirův otec uznávaným a mocným mužem, v Americe musí pracovat na pumpě jako podřadný prodavač. Jeho syn se touží stát spisovatelem, přichází na řadu také první láska.

Třetí dějová linie zastihne Amira již jako ženatého muže, kterému právě vyšel první román. Užívá si dosaženého úspěchu, když náhle zazvoní telefon… Naskytne se mu možnost napravit dřívější provinění vůči věrnému Hasanovi. Bude na to ale dost silný?

„Vzhlédl jsem k nebi a spatřil dva papírové draky, červené s dlouhými modrými ocasy, jak se vznášejí vysoko ve vzduchu. Tančily nad stromy v západní části parku, tančily nad větrnými mlýny, pluly vede sebe jako dvě oči shlížející na San Francisco, město, které teď nazývám domovem. A náhle mi v hlavě zašeptal Hasanův hlas: Pro tebe třeba tisíckrát. Hasan se zaječím pyskem, lovec papírových draků....“ (S. 7)

Tento román doporučuji skutečně všem čtenářům – citlivé vyprávění okouzlí každého. Jednoduchý příběh o přátelství je doveden k dokonalosti. Vedle vlny emocí, které ve vás kniha vyvolá, musím také ocenit snahu přiblížit západnímu světu nelehký osud Afghánistánu. Mnozí z nás nemají nejmenší tušení o tamějším kulturním prostředí a o politické historii.

Román Lovec draků vydalo nakladatelství Leda.

Khaled Hosseini

Krásný i poučný příběh Khaleda Hosseiniho