Recenze: Joachim Meyerhoff – Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo

5

Pokud se hodláte pustit do knihy s předlouhým názvem Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo, nezbývá než tenhle výběr schválit. Vsaďte boty na to, že se budete příjemně bavit. Ale pozor, je třeba si hned na začátku vyjasnit jednu věc. Toto není humoristický román.

Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebyloNejdřív tedy k ději. Jak lze pravděpodobně usoudit už z názvu, Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo je o putování napříč vzpomínkami jistého herce Joachima (který nese celou řadu společných znaků s Meyerhoffem). Svého čtenáře zavádí do konkrétních obrazů ze svého dětství, ale i dospívání a dospělosti. Přehnané sentimentálnosti a patetické idylky se však bát nemusíte, Joachimovy vzpomínky totiž nejsou úplně normální. Nebo můžeme přinejmenším říct, že se tak docela neblíží standardním představám o normálním dětství. Malý Joachim totiž bydlel se svou rodinou v psychiatrické klinice, kterou řídil jeho tatínek. A své volné chvilky nejednou trávil hrou s některým z místních pacientů. Dětství, které vám představí, je lehce bizardní. Joachim navíc není zcela běžný vypravěč, velmi často ho popadají záchvaty zuřivosti. Díky tomu mezi místní osazenstvo vlastně docela zapadá. Jeho příběh je běžný a obyčejný (dětství, rodina, první lásky, žal) a přitom vlastně není, protože Joachimovy zvláštní prožitky posouvají tuto všednost do jiné roviny.

Na knihu mě nalákala především anotace v kombinaci s vhodně zvolenou kraťoučkou ukázkou, ve které se do jedné takové ukázkové vzpomínky můžete ponořit. Krátký odstavec je o tom, jak se otec-lékař nechává odvézt do práce v neviditelném autě. Nelze než nakladatelství Plus pochválit za velmi dobrý výběr, protože přesně tento milý vypointovaný humor mě přiměl k tomu, abych knize u nás jinak neznámého autora dala šanci. Závěrečné „brrrrrrrrum“ mě přinutilo roztáhnout úsměv od ucha k uchu. Jenže ono to tak úplně komické není.

Je to počin, který má množství dobře vygradovaných pasáží: dojemných, líbezných i humorných. Takové svého čtenáře rozesmějí nahlas (takže se připravte na zvednuté obočí přilehlého okolí, hodláte-li knihu číst na veřejnosti.) Několik pasáží se dostává až do polohy grotesky, například promočený sbor místních pacientů, kteří v provazech deště vytrvale zpívají na počest příjezdu jistého politika. Ovšem pro tento román by se spíš hodil v našich končinách oblíbený termín „hořko-sladký“.

Je potřeba připomenout, že ačkoli se dobrou polovinu knihy bavíme o příhodách malého hubeného neurotika, nejde tak zcela o pohled dítěte. Setkáváme se zde s perspektivou, ve které se mísí vzpomínky na bezstarostné a naivní dětství s odstupem dospělého muže. Malý Joachim pohlíží na svět bez přikrášlování a soucitu, je dítě bezuzdně nadšené okolním mumrajem (například, když najde mrtvolu, protože to chlapce činí zajímavější). Dovětky dospělého Joachima dávají tušit skryté problémy, budoucí vývoj a především to, že o toto kouzlo dětství už přišel. Odsud také pochází celý název knihy – pryč jsou ty doby, kdy vše kolem bylo hodno nadšení.

Joachim Meyerhoff (*1967) je německý herec, režisér a spisovatel. Svět, který popisuje, je mu důvěrně známý. Při psaní knihy se inspiroval vlastními zážitky z dětství, které coby syn lékaře skutečně strávil na psychiatrické léčebně. Ze svých vzpomínek na dospívání čerpal také při psaní divadelního pásma Alle Toten fliegen hoch. Později na něj navázal dvěma romány. Jedním z nich je právě Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo.

Název knihy: Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo

Autor: Joachim Meyerhoff

Překlad: Michaela Škultéty