Recenze: Kai Meyer

Každý správný knihomol někdy snil o světě, kde by tím nejdůležitějším byly jen a jen knihy. Hlavní hrdinka knihy Stránky světa německého spisovatele Kaie Meyera v něm žije. Není ale tak ideální a fantastický, jak by se mohlo zdát. I zde existují řád a pravidla, která se musí ctít a respektovat, jinak může mít člověk opravdu velké problémy.

knihaFuria Salamandra Faerfaxová je bibliomantkou, tedy skorobibliomantkou. Čeká na svou dušeknihu, jež jí pomůže s tvořením magie a zázraků, které může využívat právě jenom bibliomant. Ale najít dušeknihu není jen tak, navíc si většinou kniha hledá svého majitele a ne naopak. Furia je ale trpělivá a mezitím si užívá výhod, které jí přináší dům plný knih. Může si číst kdekoliv a cokoliv. Navíc umí číst i ve velice zvláštních podmínkách, a tak si svého koníčku užívá plnými doušky. Nejraději tráví čas v podzemí, kde se v katakombách nacházejí nekonečné řady knih, z nichž mnohé už existují jen v jediném výtisku, další jsou plné tajemství a ostatní čekají na to, až přijde jejich velká chvíle. Navíc zde žijí tvorové, kteří vznikli právě z bibliomantické energie. Jsou to tvorové dobří i zlí a Furia tak často čtením zároveň bojuje i o holý život.

Furia musí při svém hledání zabrousit i do slavného hlavního města všech blibliomantů, do Libropolisu. To je město, kde by chtěl žít snad každý milovník knih. Hlavním artiklem jsou zde knihy a nic než knihy. Jediným druhem obchodu jsou tu samozřejmě knihkupectví, a ne jen tak ledajaká. Existují zde taková knihkupectví, která se zaměřují na knihy jen určitých barev, další pak prodávají knihy jen s daným počtem stran a říká se, že jsou zde i taková, kde čtenáři dostanou knihy, které si pouze vysnili. Na první pohled je to ráj, na ten druhý je to bohužel město, které se drží těsně nad bankrotem a vládne mu těžkou rukou Akademie.

Kniha Stránky světa má úžasný potenciál. Jelikož se jedná o první díl z plánované série, jsem zvědavá, jak se bude příběh dál vyvíjet a jestli autor dokáže udržet čtenáře v takovém napětí a očekávání i nadále. Spisovateli Meyerovi se podařilo vytvořit svět, který si každý milovník knih umí představit, snadno se tedy vžívá do děje. Kromě úžasného prostředí, ve kterém se příběh odehrává, jsou zde i úžasně propracované postavy. Například „běžní“ lidé, kteří dokážou sice kouzlit pomocí své dušeknihy, ale jsou stále smrtelní a lidští, ale jsou tu i postavy neobvyklé a zvláštní. Mezi ně patří i Exlibra. To jsou stvoření, která dříve bývala postavami v knihách, ale bohužel působením magických sil, které používají bibliomanti, se dostaly z knih ven a teď bloudí po světě a nevědí, jak se s ním vypořádat.

Ocenila jsem krásnou a stylovou obálku a také záložku s nápisem Libropolis, jejíž význam čtenář pochopí až během děje. Navíc město Libropolis je založeno na existujícím městě.

Doufám, že čtenáři ocení představivost a vynalézavost autora v podobě neuvěřitelných bytostí a drobných maličkostí, které dělají příběh dokonalým a svět uvěřitelným.

Název: Stránky světa