Recenze: Katarina Bivald – Čtenáři z Broken Wheel doporučují

Zarputilí introvertní čtenáři, pracující v knihkupectví stejně jako Švédka Sara, mají jasno. Ona ale jen do chvíle, než přijde o práci a v malém americkém městečku kdesi v Iowě potká spoustu svérázných lidí, které by možná mohla mít ráda. A jak se to tak člověku přihodí? Stačí být hlavní postavou knihy Čtenáři z Broken Wheel doporučují švédské autorky Katariny Bivald, která svou úspěšnou prvotinou rozšířila řady knih spadajících do žánru tzv. feel-good literatury.

ctenari-z-broken-wheel-doporucuji1Přiznám se, že s žánrem, pro který jsem v češtině nenašla adekvátní ekvivalent (možná pohodová?), jsem se vědomě setkala teprve při čtení Čtenářů. Každopádně, jak již anglický název napovídá, nejde zde o vyhrocené emoce a překotné zvraty, které vás zaskočí nepřipravené. To ostatně nabízí zcela jiné žánry. Těšit se můžete spíše na pozitivní dojmy a úsměv na tváři, které vám vykouzlí sympatické postavy, a napínavý děj s téměř jistým happy endem. V případě knihy Katariny Bivald bych řekla, že šlo skoro o pohádku pro dospělé ze současnosti. Tu a tam působil vývoj děje i jednání postav možná až trochu naivně a idealisticky. To ale neubralo kouzlu celému vyprávění.

Sara ze Švédska se s Amy z Iowy seznámí díky prodeji knih přes internet, a protože knihy jsou silné pouto, začnou si spolu dopisovat i přes značný věkový rozdíl. Vše vyvrcholí pozváním Sary do městečka Broken Wheel, kde Amy celý život žije. Kvůli posledním událostem, které zapříčinily, že Sara už nepracuje v knihkupectví, je rozhodování ohledně cesty přes oceán o něco snazší. Obě dámy počítají s dvouměsíční návštěvou Sary v Americe, při níž budou diskutovat o knihách, doporučovat si další čtení a samozřejmě číst. Ve chvíli Sařina příjezdu dostane tento dokonalý plán značnou trhlinu v podobě Amyiny neočekávané smrti. Odtud dál už je vše čirá improvizace všech dosud živých postav, tedy Sary a zbylých obyvatel Broken Wheel, kterých není příliš mnoho.

Ačkoli se Sara ve vzniklé situaci necítí dobře, zůstává nakonec v městečku. Uvědomí si totiž, že doma ve Švédsku ji nečeká nic zajímavějšího. Je bez práce, nemá téměř žádné přátele a rodina o ni také nejeví přehnaný zájem. Zůstává také díky obyvatelům Broken Wheel, kterým na péči o Amyina hosta a jedinou turistku v městečku záleží. A proč? Protože Amy by to tak chtěla. Právě blízkost vztahů všech obyvatel jsou nakonec i tou hybnou silou roztáčející kolotoč událostí, které se stávají centrální zápletkou knihy a Saře dokonale změní život.

Ať už definice žánru feel-good literatury nebo knihy Čtenáři z Broken Wheel doporučují znějí sebevíc idealisticky, stojí za povšimnutí, že hrdinka Sara splňuje snad všechny znaky nezáživné a nezajímavé hlavní postavy. Nemá žádné zážitky, cíle ani ambice. Její prací i jediným koníčkem jsou knihy, které bezmezně obdivuje a za nimiž se před světem schovává bezmála třicet let. A nebýt Amy, zůstane to tak i dál a nebude o čem psát. Naopak se zdá, že Amy bylo a je všude plno během života i po smrti. Měla přátele, svou mládež a respekt všech ostatních z Broken Wheel.

A tak dochází k osudové proměně, během níž se ze Sary stane otevřenější a přístupnější člověk, jenž je ochoten připustit, že lidé mohou být minimálně stejně zajímaví jako knihy. Prostřednictvím knihkupectví, které dočasně v městečku uprostřed iowských dubů a lánů kukuřice otevře, získá sebevědomí. Dojde i na milostnou zápletku, v níž ale pomalu objevovaný cit nepůsobí prvoplánově, což už by bylo možná až moc štěstí na jeden feel-good román.

Na závěr je potřeba poznamenat, že Čtenáře z Broken Wheel doporučují ocení všichni literární nadšenci, protože jako kniha o knihách pracuje s odkazy na řadu dalších textů. Ty si budete s nadšením zakládat a hledat důvod, proč o nich postavy - a tím pádem i autorka - měly potřebu mluvit. A to nás baví všechny, ne?

Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Katarina Bivaldová
Host