Recenze: Sam Thomas – Lovec čarodějnic

5

Porodní bába Bridgit Hodgsonová je ctihodnou vdovou a šlechtičnou. Přesto vykonává důležité řemeslo a pomáhá yorkským ženám, ať jsou chudé, nebo bohaté. Když však přijde muž dychtivý moci a významného postu v městské radě a obviní první ženy z čarodějnictví, Bridget pochopí, že zachránit tyto ubožačky je nad její síly. Nebo není?

Lovec čarodějnicSam Thomas předkládá čtenářům již třetí historický román s kriminální zápletkou, kde vystupuje jako hlavní hrdinka porodní dáma Bridgit a její blízcí. Po Zločinu v Yorku a Služebné a vrahovi přichází kniha s názvem Lovec čarodějnic. Je inspirována velkými čarodějnickými procesy v novověké Anglii a i když se může zdát, že se jedná o povrchní historický román, který vypráví fiktivní příběh o jednom anglickém městě, v knize se skrývá mnohem více. Je to totiž ukázka moci a bezmoci, snahy získat vytoužený post i nekalými praktikami, schopnost ovládnout obyvatelstvo pomocí řečí, pohrůžek a lživých pamfletů…

Vše začne ve chvíli, kdy je obviněna z čarodějnictví a upálena jedna z yorkských žen. Spolu s jejím procesem se začnou městem šířit pamflety, jež rozpoutají peklo. Brzy se začnou objevovat řeči a první obvinění. Kdo je čarodějnice a kdo není? Obvinění se snadno stane silnou zbraní v rukách mocných a neoblíbené sousedky se ocitnou zavřené v yorkském žaláři. Jelikož těmi hlavními, kdo se na procesech podílejí, jsou Bridgitini úhlavní nepřátelé – synovec Joseph a porodní bába a Bridgitina sokyně Rebeka, musí se o to zajímat čím dál víc. Obává se totiž, že Rebeka využije své nově získané moci (prohlíží obviněné ženy a hledá znaménka, ze kterých jako čarodějnice živí své rarachy) a použije ji proti jejím nejbližším. Bridgit v předchozích letech přišla o manžela i své dvě děti a nově nalezená rodina (synovec Will, pomocnice Martha a sirotci Elizabeth a Buk) se nyní ocitá ve smrtelném nebezpečí. Pokud chce Bridgit zachránit jejich životy, musí obětovat své svědomí a začít jednat stejně nekale, jako její nepřátelé.

Lovec čarodějnic je dobrodružný historický román s kriminální zápletkou. Nejedná se sice o detektivku v pravém slova smyslu, kdy hlavní hrdina pátrá po vrahovi a hledá jednotlivé stopy, přesto je kniha velmi napínavá a poutavá. Hlavní hrdinka Bridgit i její svérázná pomocnice Martha jsou velmi sympatické a autor je vykresluje jako postavy kladné, ale tápající, což je pro čtenáře zajímavé a nenudí to. Nedokážeme totiž odhadnout, jak se hrdinky zachovají, co řeknou nebo udělají. A příležitostí k dobrým i špatným činům mají dostatek. Nebezpečí totiž hrozí i samotné Bridgit, když se vrah ocitne v její bezprostřední blízkosti a usiluje i o její život.

Autor se příliš neobtěžuje vysvětlovat Bridgitinu novou rodinu a jejich složité vztahy. Předpokládá, že čtenáři četli i jeho předchozí knihy a tak ví, o co běží. Proto mi zpočátku chvíli trvalo, než jsem se vyznala v tom, kdo je kdo a hlavně kolik je Bridgitiným blízkým let (alespoň přibližně).  V průběhu čtení jsem se však zorientovala a pak už jsem si příběh užívala naplno. I když se může zdát hon na čarodějnice trochu kýčovitým námětem (kolik už bylo na toto téma vydáno knih a natočeno filmů?), autor jej uchopil zcela originálně a využil obvinění zdánlivě nevinných žen i mužů k získání moci pro dvě ze záporných postav. Jak Josepha, tak Rebeku čtenáři pravděpodobně znají z obou předchozích knih (soudím tak na základě některých vzpomínek a zmínek z této knihy), a tak jistě budou spolu s Bridgit doufat v jejich potrestání.  Sam Thomas si zřejmě rád hraje nejen se svými postavami, ale i se čtenářovou myslí, a tak ne všechny postavy dopadnou tak, jak může čtenář předpokládat, v mnohém ho čeká překvapení.

Lovec čarodějnic bylo mé první setkání se Samem Thomasem i s jeho hlavní hrdinkou Bridgit. Rozhodně však nebylo poslední a já se těším, až si doplním knihovnu o předchozí tituly a zjistím, jak to všechno s Bridgit bylo od úplného počátku.  Z důvodu užší návaznosti jednotlivých příběhů doporučím čtenářům, kteří dosud nic od Sama Thomase nečetli, poznávat jeho knihy postupně, tak jak v nakladatelství Moba vycházely.

Mobu pak musím pochválit, že se nedržela současného trendu cpát do názvů knih „porodní bábu“ a i když je hlavní hrdinkou Thomasových knih právě porodní bába, nesnažilo se nakladatelství svézt se na módní marketingové vlně. Čtu sice o porodních bábách ráda, ale další takový název už by mě od knihy pravděpodobně spíše odradil, než nalákal.

Název knihy: Lovec čarodějnic

Autor: Sam Thomas

Překlad: Martina Buchlová