Recenze: Vladimír Liška – České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendách

5

V červnu 2016 přineslo nakladatelství XYZ na pulty knihkupectví a knihoven novou publikaci z pera Vladimíra Lišky, předního českého záhadologa a spisovatele. Publikace nese výmluvný, i když poněkud zavádějící název: České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendách. Pokud bychom totiž chtěli být opravdu hnidopišští, tak bychom názvu museli vytknout, že mluví jenom o hradech, ale nezmiňuje se již o dalších stavbách, které je možné v knize nalézt, tedy o zámcích, tvrzích, zeměpanských sídlech…

České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendáchVladimír Liška vystudoval historii a český jazyk na Pedagogické fakultě UK, je spoluzakladatelem Československé archeoastronautické asociace, spolku zabývajícího se paranormálními jevy, byl jedním z vedoucích ufologického projektu Záře. Ve své literární tvorbě se věnuje otázkám archeoastronautiky, historie, ufologie a parapsychologie, speciálně se zabývá historickými záhadami a problematikou UFO fenoménů.

Jak již samotný titul napovídá, nejnovější literární počin autora nebude s největší pravděpodobností budit natolik rozporuplné reakce, jako některé jiné jeho knihy (např. Česká akta X - stopy mimozemských civilizací u nás nebo UFO – Tajemství homosaurů). Nepojednává v něm totiž o mimozemských civilizacích, ale o dílech „desítek a stovek lidí, kteří do nich vložili své dovednosti, energii, stavební a umělecký étos…“ (str. 403).

Cíl, se kterým autor psal České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendách, se čtenáři dozví až v samotném epilogu na str. 404: „Hrady a hrádky, rozseté jako kamenné květy po celé naší vlasti, zůstávají výzvou k letmým dotykům nad ztraceným světem, z něhož jsme povstali a k němuž se stále můžeme vracet odkrýváním poznatků i vzpomínek, které nám dávno již zaniklý čas zanechal. Jsem hluboce přesvědčen, že je naší povinností, aby toto dědictví bylo předáno i našim potomkům. A pokud tato kniha alespoň nepatrně přispěje k dalšímu uchovávání historické paměti našeho národu, lepší výsledek si přát nemohu.“

Vladimír Liška ve svém nejčerstvějším díle představuje fakta, mýty a legendy vztahující se k jednapadesáti hradům, zámkům, opevněním a tvrzím stojícím na území Čech, Moravy a Slezska. Každému místu je věnována jedna kapitola přibližně o šesti až deseti stranách, kapitoly jsou řazeny abecedně podle názvu hradu. Čtenáři si tak přečtou např. o hradě Bezděz, Bítov, Cornštejn, Děvičky (taktéž nazývaným Dívčí hrady nebo Maidenburg), Karlštejn, Kokořín, Kost, Lednice, Loket, Okoř, Přímda, Rychleby, Špilberk, Tetín, Veveří, Vyšehrad, Žebrák a Točník atd.

Na otázku, podle jakého klíče bylo těchto jednapadesát míst vybraných, autor odpovídá hned v prologu na str. 7: „Jejich soubor jsem nevybral náhodou. Většinu z nich totiž spojuje jeden pozoruhodný atribut. Jsou jím mýty a legendy, odrážející nejen realitu doby dávno minulé, ale i nejrůznější tajemství, jež stále lákají.“ Kdekdo může namítat, že právě „ten jeho“ hrad v knize chybí, ale při omezeném počtu stran a naopak stovkách hradů, jejich zřícenin, hradisek či tvrzí se mnoho míst do knihy nemělo šanci vměstnat. Ta místa, která se do výběru dostala, získala své řádky v knize zaslouženě.

Více než čtyř set stranová publikace tak čtenářům kromě jiného povypráví příběhy o marné snaze hraběte Jana Antonína z Chamaré nalézt poklad loupeživého rytíře Mikuláše z Potštejna, o tajné podzemní chodbě, která měla dle legendy uchránit hrad Sovinec před vyhladověním během švédského obléhání za třicetileté války, o duši Půty Švihovského, která má být osvobozena od pekelného utrpení tehdy, až bude „vodní“ hrad Švihov rozebrán do posledního kamene, nebo o zločinci Petru Rezavém, který kdysi sloužil na vranovském zámku jako panoš a jehož duch straší na nedalekém Šibeničním vrchu.

Kromě legend a mýtů čeká čtenáře i krátká exkurze do historie jednotlivých míst.

Výklad autora je doplněn fotografiemi pořízenýmiv roce 2015 speciálně pro tuto knihu (autorkou podstatné většiny fotografií je Ljuba Vašáková, několik fotografií pro publikaci pořídili i Jindřich Hodek a Michal Pánek) a kresbami z redakčního archivu (vždy v úvodu jednotlivých kapitol). V závěru knihy je pak možné najít přehled základních pramenů a použité literatury (celkem 31 zdrojů).

Publikace obsahuje rovněž zeměpisné souřadnice jednotlivých hradů, zámků a tvrzí s krátkými poznámkami. Za tuhle kapitolu s místopisnými údaji čtenáři vděčí Ljube Vašákové.

Jak napovídá již samotný počet hradů, zámků a tvrzí, kterým se autor v publikaci věnuje, není možné od knihy očekávat podrobné a vyčerpávající informace. České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendách jsou spíše přeletem nad Českou republikou, během kterého čtenáři objeví mnoho míst, o kterých netušili, že existují, a poznají jejich základní historii a příběhy (ať už smyšlené, nebo skutečné) k nim se vážící. Pokud by však pouhý přelet nad některým hradem čtenáři nestačil a chtěl by zapátrat hlouběji, musel by sáhnout po jiné literatuře.

I přesto představuje nejnovější publikace Vladimíra Lišky příjemné a hlavně poučné počtení.

Knihu tak lze doporučit nejen zájemcům o historii a české, moravské a slezské legendy a mýty, ale i všem turistům, kteří rádi navštěvují hrady, hrádky, zámky, tvrze ležící na území České republiky a chtěli by si rozšířit obzory o základní informace o historii, legendách a mýtech vztahujících se jednotlivým výše uvedeným stavbám.

České, moravské a slezské hrady ve faktech, mýtech a legendách

Vladimír Liška

Nakladatel: XYZ