Recenze: Ingrid Desjours – Její život v očích panenky

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Panenka. Slovo, které v každém z nás vzbuzuje různé pocity. Někdo se otřepe hrůzou (copak ty nevidíš ten prázdný pohled), jiný zjihne nad roztomilostí (ta má ale pěkné šatečky), další… Co může cítit další? Něco hezčího, či snad horšího? Vždyť jsou to jen hračky pro radost. ONA si to také myslela. Až do doby, kdy se odrazil Její život v očích panenky. Nechte se pozvat ke čtení šokujícího psychothrilleru francouzské autorky Ingrid Desjoursové.

Její život v očích panenkyBarbara Bilessiová nemá přátele, ačkoliv by si přála opak. Co nejdříve spěchá vždy domů za svou slepou matkou, o niž se stará s náklonností. Odměnou jí jsou nadávky, kopance, ponižování. Důvod Barbara neví a snad ani nechce vědět. Utíká do „náruče“ svých panenek, které jí přinášejí útěchu. Ony by dívce nikdy neublížily. A právě proto se těší na novou kamarádku z porcelánu, sladkou Sweet Doriane. Jenže její příchod do nové rodiny není tak poklidný. Cestou domů je Barbara přepadena a hrubě zneužita. Nebýt Sweet Doriane, nedokázala by se ani domů dostat. Večerní tragédie je zlomovou v Barbařině životě. Aby ji vůbec překonala, je nezbytné přijmout panenčinu pomoc. A necháš se vést? „Ano, přísahám,“ odpověděla co nejtišeji. V tom případě ti pomůžu, aby ses stala tou krásnou ženou, kterou jsi zahlédla… (Str. 29)

Marc Percolès je policista, který přežil autonehodu, při které měl zemřít. Je znetvořený a špitání o tom za jeho zády nenávidí. Je nevrlý, nikoho k sobě nepustí, a když ho přeloží na mravnostní, de facto mu to ani nevadí. „To jo. A vlastně proč ne, máš pravdu. V děvkách se vyznám.“ (Str. 66) Zločin se totiž nevyhýbá žádné sféře, což v brzké době potvrdí objevení psychopata, jehož obětem se svět, jak jej znali, sesype jako domeček z karet.

Na jedné straně tedy máme ženu toužící po lásce a milém slovu, na druhé muže, který opačné pohlaví nesnáší. A přesto se jejich cesty zkříží na tolik, že jim ovlivní životy.

Její život v očích panenky nepatří do kategorie slušných knih. Rozuměje správně – je plná vulgarizmů. Nejen v přímé řeči, autorka se jimi ohání tak často, jako dnes mnozí užívají výstelkové slovo „jakoby“. To dodává příběhu určitou syrovost a do jeho celkového konceptu to zapadá. Dějové nitky jsou v některých případech snadno čitelné, jindy pěkně zamotají hlavu. Ačkoliv třeba tušíte, kam vše povede, stejně vás to svým způsobem šokuje. Mrazivé pocity vyvolává psychologický vývoj Barbary. Nicméně i tak ji budete mít rádi – ono totiž nejde ji nemít rád. Stejně tak Percolèse, který svým vystupováním dělá dost pro to, abyste na jeho adresu utrousili nejeden pěkný výraz.

Skutečnost, že knížka nebude procházka růžovou zahradou, potvrzuje již samotná obálka. Je na ní vyobrazen detail obličeje porcelánové panenky, jejíž pohled je pronikavý a provází vás všude, kam se hnete. Odstranění přebalu nepomůže a po odklopení desek… Koneckonců přesvědčte se sami. Stojí to za to. Hele, já vím všechno, zapomnělas, že k tobě patřím? „Ne! Ty jsi zrůda!“ Panenka na ni upírá své mrtvé oči. (Str. 133)

Název knihy: Její život v očích panenky

Autor: Ingrid Desjours

Překlad: Petr Christov