Recenze: Janet EVANOVICH Lee GOLDBERG – Podfuk

Jak asi může být člověku, který je posedlý dosažením určitého cíle, poté, co se mu podaří té mety dosáhnout? Vrhne se po hlavě do plnění jiných úkolů se stejnou vervou nebo mu bude připadat každá nová výzva jako pouhý odvar toho předchozího?

knihaPřesně v téhle situaci se ocitne agentka FBI Kate O‘Hareová, když se jí po pěti letech ohromného úsilí a nasazení podaří dopadnout velkoformátového podvodníka Nicka Foxe. Než se stačí vpravit do nové role řadové agentky, řešící jen nudné a „obyčejné“ případy, dojde k zásadnímu zvratu a ona je postavená před šokující skutečnost.

Nick je nejenže znovu na svobodě, ale dokonce se mu podařilo přesvědčit vedení FBI, že bude pro ně mnohem užitečnější, když ho nasadí v utajení na jejich nejzapeklitější případy, než aby obrůstal vousem v base.

A Kate mu bude dělat parťačku. Nejen proto, že je výborná agentka se speciálním výcvikem, ale hlavně kvůli tomu, že Nicka dobře zná a dohlédne na to, aby za prvním rohem nevzal roha. Ona je sice přesvědčená, že je to ten nejpitomější nápad i úkol, který kdy někdo mohl dostat, ale je profesionálka, nadřízeným se neodporuje a navíc ji obyčejná práce k smrti nudí. Co asi tak může vzejít z partnerství, ve kterém se musí spojit všemi mastmi mazaný a nadmíru šarmantní švindlíř a nikomu a ničemu nevěřící krásná žena se smrtícími schopnosti?

Janet Evanovich je americká bestsellerová autorka a Lee Goldberg pro změnu úspěšný americký scénárista. Sešli se spolu poprvé při psaní Podfuku a rozjeli tím slibně celou sérii knih, která prozatím čítá pět dílů se samostatnými zápletkami.

Zároveň se jim podařilo stvořit dvojici, která perfektně funguje v příběhu i mezi sebou navzájem. Eskapády, jimiž během stopování zkorumpovaného investičního bankéře – skrývajícího se kdesi v Indonésii – Kate a Nick procházejí, jsou přesně vyváženou směsicí akčního žánru v duchu bondovek a bláznivých komedií, které strkají svoje hrdiny do naprosto nepravděpodobných situací.

Kate a Nick tak musí čelit pohromám, které si v normálním životě nelze představit, ale na cestě do supermarketu se nepotřebujete vydávat za někoho, kým ve skutečnosti vůbec nejste, ani nemusíte bojovat o holý život či skákat padákem. Právě díky velké dávce humoru a faktu, že příběh sám sebe nebere vážně, jsou ale všechny tyhle šílenosti naprosto uvěřitelné. Ani jednomu z hlavních protagonistů nechybí osobní kouzlo a funguje mezi nimi ta správná chemie – jsou k sobě přitahováni, ale ani jeden si to z profesionálních důvodů nechce připustit, což je samozřejmě zdrojem dalších komických situací.

Podfuk je výborné oddechové čtení, které vám dá přesně to, co slíbilo. Tedy v případě, že jste očekávali nadsázku, ironii i nadhled hlavních hrdinů a jejich schopnost podívat se i na ty nejkrizovější situace s humorem.

Příběh stojí na osvědčeném modelu okouzlujících podvodníků, neustále se přetahujících se svými krásnými pronásledovatelkami, a připomněl mi například film s Piercem Brosnanem a Rene Russo Aféra Thomase Crowna z roku 1999. A pokud jsou zápletka i postavy (a to v tomto případě skutečně jsou) dobře namixovány a zpracovány, jsou zárukou, že se čtenář bude skvěle bavit od začátku až do konce a bude se těšit na další díly.

Název: Podfuk
Autor: Janet EVANOVICH Lee GOLDBERG
Vydání první.