Recenze: Rachel Harrisová – Umění předstírat

Umění předstírat je jako stvořené pro letní čtení. Jde o romantickou oddechovku. Tuhle young adult bych doporučila dívkám, které mají rády nenáročnou četbu a nevadí jim klišé. V příběhu se setkáváme se známým milostným trojúhelníkem, kterému neunikli ani naši hrdinové. Dále tu máme oblíbenou dvojici – populárního, obletovaného hezounka a sukničkáře Brandona, který nehledá vážný vztah, protože si chce užívat života. A na druhé straně tu máme hodnou, ale tak trochu šedou myšku Aly, která se schovává za vytahané oblečení. Tedy dva naprosto rozdílné hrdiny, které okolnosti svedou dohromady.

knihaAlyssa už dál nechce být tou přehlíženou holkou odvedle, chce udělat dojem na kluky. Rozhodne se pro radikální změnu a začne výměnou šatníku. Nakoupí si oblečení, které spíše odhaluje, než zakrývá, začne se malovat, jinak česat a nejvíc pracuje na změně chování. Aly je přesvědčená, že je pro všechny kluky neviditelná, a věří, že tato proměna je její velkou šancí všechno změnit. A na konci operace Sex-appeal (jak ji hrdinka nazývá) hodlá získat nejen doprovod na ples absolventů, ale také přítele. V knize Umění předstírat sledujeme cestu jedné dívky, která se ze všech sil snaží změnit svůj život, a postupně vidíme, kam ji její rozhodnutí dovede a jak ji ovlivní.

Příběh je složen z jednotlivých kapitol, pro lepší orientaci v textu je u každé kapitoly udané místo a čas, kde se zrovna v ději nacházíme. A nechybí ani odpočítání do plesu absolventů, který je vyvrcholením celé knihy. V knize se střídají vypravěči, jednou se blíže zaměříme na hezounka Brandona a jindy na milou Aly.

Umění předstírat mi v mnohém připomínalo americké teenagerské komedie, tak trochu ohrané téma – tentokrát se sympatickými hlavními hrdiny, kterým rádi nějaké ty chyby odpustíte, protože se s nimi v určitých věcech můžete ztotožnit.

Věřím, že kniha si najde své příznivce z řad náctiletých slečen, ale většina ostatních bude zklamaná z předvídatelnosti děje. Od první kapitoly je naprosto jasné, jaký konec nás čeká. V hloubi duše jsem čekala nějaký zvrat na konci, konečně něco, čím by mě autorka překvapila, ale bohužel jsem se nedočkala. Nějaký ten obrat nebo alespoň napětí jsem v příběhu hodně postrádala. Celé knize dominuje nespisovná mluva hlavních hrdinů, která mi místy poměrně vadila. Některá slova mi zrovna k milé, vzorné hlavní hrdince vůbec neseděla. Rachel Harrison je známá svojí sérií Mé sladké šestnácté století. V Americe již autorce vyšel i druhý díl ze série Umění předstírat, který se zaměří na odkrytí Justinova tajemství. Rachel píše především o romantických vztazích a mladé lásce.

Ukázka:
„Poslední tři roky jsem strávila s pocitem, jako bych svůj život sledovala jen zpovzdálí. Gab, nevykládej si to nějak špatně, jste skvělý kámošky, jde mi to ve škole a moje rodina je úžasná, ale není to tak, že doba strávená na střední má představovat ty nejlepší roky života? Myslela jsem, že můj deník bude plnej fotek kluků a polibků a vzpomínek na randění. Ale nic takovýho se nestalo. Sbírám jenom trofeje z volejbalu a fotky z tréninkových soustředění a skupinový fota z holčičích party. Nějakou dobu mě vcelku uspokojovalo, že jsem s klukama jenom kamarádila a sem tam mi věnovali úsměv na chodbách nebo mávli na pozdrav. Za poslední rok se to ale změnilo.“ (str.11)

Název: Umění předstírat
Autor: Rachel Harrisová
Překlad: Světlana Ondroušková