Recenze: Lisa Jackson – Připravena zemřít

Připravena zemřít je další příběh ze série Alvarezová & Pescoliová, jedná se o již páté pokračování zatím šestidílné série. A v Medvědím brodě mají policisté tentokrát napilno i o Vánocích. V horách se pod rouškou sněhu skrývá vrah, který má na svém seznamu šest osob… dvě osoby si může vrah odškrtnout v úvodu příběhu, na čtenáři je pak čekat, kdo bude další a kdo je oním záhadným střelcem ve flanelové košili. Kniha Připravena zemřít autorky Lisy Jackson přináší nejen kriminální zápletku, ale také životní drama několika hlavních (i vedlejších) hrdinů.

knihaV městečku Medvědí brod není klid ani o Vánocích. Co víc, policisté z místního oddělení se musejí vánočního klidu a pohody vzdát a vyměnit jej za dlouhé hodiny v práci, neboť zde řádí nebezpečný střelec. Případ je tentokrát pro řadu policistů a především hlavní hrdinky, policistky Alvarezovou a Pescoliovou, osobní, protože jednou z obětí střelce se stal i jejich nadřízený šerif. Dvě oběti však jsou pouhým začátkem, neboť na vrahově seznamu je šest osob, šest vinných, které ze srdce nenávidí, a otázkou tedy zůstává, kdo bude další.

Lisa Jackson v knize Připravena zemřít opět potvrzuje, že skutečně ví, co dělá, a prokazuje, že se jedná o jednu z předních autorek amerického thrilleru. Skutečně ví, jak má čtenáře zaujmout, a i přesto, že se jedná o pátý díl série, není třeba se obávat neznalosti a dezorientace v příběhu, neboť autorka dokáže čtenáře dostat do děje a do obrazu během okamžiku i bez znalostí předešlých dílů série. Kniha je velmi čtivá a na rozdíl od jiných zdařilých detektivních příběhů čtenář se po několika stránkách vcítí do atmosféry Medvědího brodu a záhy poznává i povahy hlavních hrdinek, policistek Alvarezové a Pescoliové. V této knize hraje prim Pescoliová, matka dvou dětí, jejíž osobní život nelze označit za jednoduchý a před kterou stojí nejen pracovní, ale zároveň i velká osobní výzva.

Kvůli tomu, kolik pozornosti věnuje autorka životu Pescoliové a též pověstnému vynášení kostlivců ze skříně, kdy při výsleších příbuzných obětí jsou odhalována tajemství, která byla dlouho skryta a která nemají možná s hlavní dějovou linií příliš společného, přesto vhodně dokreslují příběh. Právě díky těmto skutečnostem je příběh možno označit jako poklidnou detektivku. Děj není příliš rychlý, je skutečně spíš poklidný, čtenář má dostatek času všímat si detailů, rozmýšlet, kdo může být záhadným střelcem, o němž jediné, co ví, je, že byl v armádě a nosí flanelovou košili. Pokud jako čtenář očekáváte brutalitu, spoustu krve, krimipříběh, při němž se vám v zátylku ježí vlasy, v tomto ohledu vás kniha neuspokojí. Pokud máte naopak rádi rozvážnou a inteligentní detektivku, je to volba přímo pro vás. Ovšem nutno podotknout, že na rozdíl od poklidného tempa v průběhu děje má závěr knihy spád a dynamiku, kterou čtenář od správného dramatického a zapamatovatelného konce očekává.

Lisa Jackson je vypravěčka, která dokáže propojit hlavní linii příběhu s osobními příběhy svých hlavních hrdinů tak, aby děj tvořil jeden celek. Na pozadí minulosti svých hrdinů vykresluje jejich charakter a čtenář má familiární pocit blízkosti a známosti prostředí, když se vrací ke knize, od které je skutečně těžké se odtrhnout. Devizou knihy jsou též hlavní hrdinové a jejich životní dramata, nikoli dokonalé životy, ale každodenní problémy, jimiž připomínají běžné životy řady čtenářů. Svou zranitelností a emocemi jsou hlavní hrdinové skutečně uvěřitelní.

Lise Jackson se tentokrát povedlo i velmi důmyslně skrýt vraha. Čtenář má jen velmi málo indicií, aby před samotnými závěrečnými pasážemi knihy odhadl, kdo je vrahem. Je velmi těžké odhalit vrahův motiv a jeho totožnost a i skutečně zdatný čtenář v tomto případě minimálně váhá, spíš však nemá ponětí, což je to pravé kouzlo detektivního příběhu.

Zahlédl, jak jí zpod lyžařské čepice vykukují nazrzlé vlasy. Jela stále rychleji a rychleji. Neúnavně. Nebezpečně. Tato vysoká, dlouhonohá a vypracovaná žena se blížila. Lidé o ní mluvili jako o „tvrdohlavé“, „zarputilé“ i „odhodlané“. Byla jako pes, co se žene za kostí, nikdy se nevzdávala a vždy byla připravena k boji. Tak s tím bude za chvilku konec! Olízl si rty a jen mimoděk si uvědomil, jak suché byly. V hlavě se mu rozeznělo známé hučení, které před vraždou slýchal pravidelně. Už jen pár sekund… Všechny nervy v těle měl napjaté k prasknutí, čekal, až vyjede zpoza stromů. Střele nesmělo stát nic v cestě. Podívala se jeho směrem a svýma chladnýma modrýma očima prohlížela les. Úsilím zatínala zuby. Pak zpomalila a přimhouřila oči. Jako by vycítila jeho přítomnost… Stiskl spoušť. (Str. 6 - 7)

Připravena zemřít
Autor Lisa Jackson
Překlad Jakub Volný