Recenze: Knihy pro dospělé

Recenze: Klaus Modick – Koncert bez básníka

1 1 1 1 1 (1 hlas)
5

Tři dny v životě člověka mohou znamenat víc, než se může zprvu zdát. Na pozadí třech dní sledujeme příběh vystřízlivění z přátelství, lásky a sounáležitosti, které postupně vyprchávají, až zbudou jen pochyby o jejich pravdivosti a příznačná pachuť. To a mnohem víc najdete ve vyprávění o krátké životní etapě německého secesního malíře Heinricha Vogelera, které do podoby knihy s názvem Koncert bez básníka sepsal Klaus Modick.

 



Koncert bez básníkaTitul je nejnovějším počinem nakladatelství Host, který zapadá do linie knih 1913 (2013) a Ostende (2014). Po předchozích dvou titulech čtenářům Koncert bez básníka znovu přibližuje téma života umělecké bohémy v první polovině minulého století, které je pro mě osobně neustále velmi atraktivní a živé. Všechny tři knihy se točí kolem situace středoevropské společnosti a jejích osobností. Z hlediska chronologie času se příběh knihy odehrává na samém začátku 20. století.

Heinrich Vogeler, známý německý secesní malíř a hlavní postava knihy, se na začátku léta 1905 připravuje na svou největší výstavu a převzetí Zlaté medaile jako ocenění za přínos umění. V době, kdy dosahuje největšího uznání a slávy, umělec paradoxně podléhá pochybám o vývoji vlastní umělecké tvorby i rozhodnutí nezvěčnit odcizeného přítele na obraze, a zachytit tak podivnou atmosféru jednoho letního večera.  Podtitul knihy Román o tom, jak básník Rilke zmizel z nejslavnějšího obrazu německé secese je proto naprosto výmluvný.

Vogelerovýma očima zároveň pronikáme do společenských i uměleckých poměrů té doby v Německu, jeho vztahu s básníkem Rilkem i křehkého manželského svazku narušovaného Vogelerovým až nezdravým pracovním nasazením. Jako známý secesní umělec je součástí kolonie ve Worpswede na severu Německa, kde se stýká s ostatními umělci a umělkyněmi a kam posléze uvádí i Rainera Mariu Rilkeho.

Klaus Modick nemusí být životopiscem známého malíře ani ještě známějšího básníka, aby mohl napsat tak působivý příběh o zklamání, obětování i sobectví. Kvůli vystižení obou uměleckých charakterů čerpal z dostupných osobních deníků a dopisů. Bez ohledu na skutečné povahy obou umělců si myslím, že takto dobře popsaný rozporuplný vztah dvou přátel ve čtenářích vzbudí zájem o jejich osoby a dílo. 

Clara by mohla u Rodina studovat sebevíc – ženy byly pro Rilka milenkami, v nejlepším případě múzami.

„Dívky, básníci jsou, kdo od vás se říkat učí, co pro vás jest opuštění.“

Když Rilke takhle dychtivě hrábl do strun lyry, slovo „dívky“ pochopitelně zprvu znělo uším libě. Jenže co to mělo znamenat? Znamenalo to, že básníci měli Říkat, malíři Ukazovat, zatímco ženám zůstalo Bytí. Zejména Bytí-zde, nestálá Připravenost pro básníky a malíře. Rilke ženy potřeboval. Ale v podstatě je nemiloval.  (Str.30)

Koncert bez básníka
Autor Klaus Modick
Nakladatelství Host
Místo vydání Brno
Rok vydání 2016
Vydání 1.
Počet stran 239
ISBN/EAN 978-80-7491-533-6
Ediční řada -

Do nakladatelstvíPorovnat ceny

Soutěže

Aktuality

  • Hlasujte pro svou oblíbenou knihu v Ceně čtenářů Magnesia Litera

    Vážení a milí čtenáři,

    literární ocenění Mgnesia Litera za rok 2017 se bude udělovat 4. dubna 2018. Jako každým rokem ji můžete sledovat v přímém přenosu České televize. Chcete-li aktivně vyjádřit, která kniha byla pro Vás ta nej, máte možnost se zapojit a hlasovat v kategorii Cena čtenářů. Vybírat lze z prózy, poezie i knih pro děti. Hlasovat můžete do 31. března 2018 ZDE.

     

     
  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení