Recenze: Fredrik T. Olsson – Konec řetězce

5

Myslíte si, že náš osud je dopředu určený a my sami máme jen minimální možnost ho změnit? Nebo je náš osud závislý jen a jen na nás samotných. Co byste si počali, kdybyste dopředu věděli, co se má stát? Jak byste se zachovali? Podobné úvahy vás určitě napadnou, pokud si přečtete knihu Konec řetězce Fredrika T.Olssena.

Konec řetězceLidstvo stojí na pokraji katastrofy. Pár zasvěcených jedinců ví, že budoucnost lidstva je neradostná, a rozhodnou se, že se to pokusí změnit. Všechno tomu podřídí, nezáleží na ničem jiném, jen na vyřešení záhady. Co je víc, pohodlí, svoboda a život několika jednotlivců, nebo prospěch celého lidstva? Co všechno jsme ochotní obětovat v zájmu celku?

Je potřeba rozluštit zašifrovaný text. Proto je unesen bývalý vojenský kryptolog William Sandberg. Je uvězněn na neznámém místě, kde má pracovat pro tajnou organizaci na rozluštění důležité šifry. Není jediný, kdo se na tajném projektu nedobrovolně podílí, ale nemá všechny informace, které by pro svou práci potřeboval. Všechno je tajné, záhadné a velmi nebezpečné.

Jediný, kdo si uvědomí, že není něco v pořádku, je Williamova bývalá žena Christina, která rozjede pátrání na vlastní pěst. Jako novinářka si umí zjistit informace a dokáže víc než policie.

Christina Sandbergová se vyjádřila stručně. Mobilním telefonem přejela celou pracovnu, do detailu zdokumentovala každý kout, a teď ukazovala fotky policistům, vnutila jim svou vizitku a bez sebemenšího náznaku pochyb v hlase objasnila, co to znamená. A než se kdokoli z nich zmohl na slovo protestu nebo nějakou otázku, podala trestní oznámení a spěšně z bytu odešla.

Williama Sandberga někdo unesl, a vzhledem k tomu, co dělal, je víc než pravděpodobné, že mu jde o život. (Str. 44)

Kniha je napínavá od začátku do konce. Během čtení dostáváte pořád nové a nové informace, takže dopředu určit, jak to všechno může dopadnout, se opravdu nedá. Nenajdete tu silná slova, divadelně hrané sebeobětování v zájmu lidstva ani superhrdinu, který dokáže vše vyřešit a všechny zachránit. Děj plyne přirozeně, postavy jsou realistické, jednotlivé události nepředvídatelné. Řešení, ke kterým se hlavní hrdinové uchylují, jsou logická a uvěřitelná.

Do děje jsou zapojeny tajné organizace, které mají téměř neomezenou moc. Do celého spiknutí je zatažena i armáda, děj se odehrává na tajné základně, kde jsou k dispozici moderní přístroje. Ke čtenáři se dostává mnoho informací a jen on sám si musí vytvářet jednotlivé teorie, které jsou více či méně shodné s autorem. Nic není jasné, většinou informace dostáváme jen pomocí náznaků. Je v pozadí mimozemská civilizace, Bůh, nebo jde o dílo přírody?

Autor si dokáže se čtenářem hrát. Když dojde k vyřešení nebo odhalení záhady, najednou je popis zdlouhavější a děj se zpomalí. Tím autor stupňuje napětí a dokáže udržet pozornost.

Hlavně popisné pasáže jsou autorovou silnou stránkou, díky nim je kniha napínavá a vše do sebe dokonale zapadá.

Podle popisu nepoznáte, která postava je ta nejdůležitější. Autor se věnuje všem stejně, vůbec nevadí, že má některá z postav v příběhu jen epizodní roli nebo za pár okamžiků zemře. Občas dopředu prozradí, co se s postavou stane, aby udržel pozornost, ale napětí děje to nesnižuje. Nejsympatičtější dvojicí knihy je William a jeho spoluvězeňkyně, numeroložka Janin. On je starší pán, ona mladá a energická dívka. Autor nesáhl po klasickém scénáři, kdy se do sebe dva hlavní hrdinové zamilují, nechal je spolu tvořit dokonale sehranou dvojici, která má možnost vyřešit tu největší záhadu.

Kniha Konec řetězce Fredrika T. Olssona  je napínavý příběh, který vás přinutí přemýšlet nejen nad osudem lidstva, ale i nad sebou samým.

Konec řetězce
Autor Fredrik T. Olsson