Recenze: Courtney Cole – Nocte

5

Nocte vypráví příběh o sourozenecké lásce. Calla a Finn jsou dvojčata. Finn je duševně nemocný, vidí démony, v hlavě slyší hlasy a trpí nespavostí. Proto pravidelně chodí na terapii, kam ho po tragické smrti matky vozí Calla. Jednoho dne během čekání na bratra narazí Calla na krásného a okouzlujícího Darena DuBraye, který ji od první chvíle přitahuje – jejich osudy se propojí a navzájem nezvratně ovlivní.

NocteCalla s rodinou bydlí v pohřebním ústavu a i kvůli Finnově psychickém stavu nejsou zrovna oblíbení, jsou považováni za podivíny. O to je silnější jejich sourozenecké pouto. Od narození jsou nerozluční. Tvoří jeden celek, vždycky se o sebe mohou opřít, jsou si oporou i v těžkých chvílích. Calla odmalička Finna chrání. Finnovým dalším kamarádem je deník, do kterého si vylévá srdce, píše o tom, jak se cítí, o hlasech, které mu víří v hlavě, píše tam vše, o čem se bojí mluvit nahlas. Také se učí latinsky, protože mu to pomáhá soustředit se na něco jiného, než na své duševní prokletí.

Už v předmluvě autorka upozorňuje na fakt, že příběh ani nechtěla napsat, že se jí zdál příliš zvrácený, proto se ho pokoušela zjemnit a vytvořila několik verzí, ale nakonec se vrátila k té původní temné. A to jsem velmi ráda, protože překvapivý, až poněkud děsivý konce je na knize to nejlepší. V příběhu je několik nezajímavých pasáží, které slouží trochu jako vycpávka, než příběh odhalí své děsivé tajemství, které některé čtenáře nepřekvapí (mluvím o těch, kteří podobný příběh už četli), ale mnohé úplně šokuje. Kromě nápaditého konce musím ještě pochválit obálku, která mě okamžitě zaujala -  ta se opravdu povedla.

Nocte je tajemný, zamotaný příběh o vyrovnání se se ztrátou blízké osoby. Příběh plný smutku, zoufalství, ale i naděje a nehynoucí lásky. Většinou je vyprávěn osmnáctiletou Callou, ale její pohled na věc je proložen úryvky z Finnova deníku a jeho myšlenkovými pochody – díky nim zjistíme, jak moc je hrdina labilní. Autorka v knize použila i latinské fráze, které okamžitě vysvětluje, takže čtenář se v „mrtvém“ jazyce neztrácí.

Popsat tuto knihu je opravdu těžké, samotná anotace vám spíš zamotá hlavu, než by něco prozradila. Vystihuje ji věta: „Nic není takové, jak se na první pohled může zdát“. Nocte je na jednu stranu romantické vyprávění o mladé lásce. Ale nenechte se zmást, není to obyčejný dívčí román, je totiž obohacen o tísnivou atmosféru s nádechem melancholie. Celý příběh je obestřený tajemstvím a zásadní roli zde hraje psychologie postav.

Nocte je prvním dílem z trilogie od americké autorky Courtney Cole, která také napsala knihy Pokud zůstaneš nebo Danteho holka.

Ukázka:

Odejde bez ohlédnutí a zmizí v jedné z místností. Jak ho sleduju odcházet, nemůžu se už tak po milionté ubránit myšlence, že jsem to taky klidně mohla být já, kdo se narodí se schizoafektivní poruchou. Zachvátí mě při tom pomyšlení zároveň panika a provinilost. Panika proto, že pořád mám trochu strach, že ji mám taky, že se ještě může zničehonic projevit. Provinilost proto, že jsem ji tak jako tak měla mít já. Finn je totiž lepší člověk než já. Narodila jsem se první, větší, silnější… navzdory tomu, že Finn je opravdu lepší. Je vtipný a bystrý a inteligentní a jeho duše je laskavá, jak jen může být. To on si zaslouží být zdravý. A ne já. Já jsem protivná a sarkastická. Matka příroda je někdy potvora. (Str. 32)

Nocte
Autor Courtney Cole
Překlad Adéla Špínová