Recenze: Kiera Cass – Dcera

5

Amerika Singerová a princ Maxon se už našli. Nyní je řada na jejich dceři Eadlyn, aby získala štěstí a klid pro sebe a svou zem v Selekci. Příští vladařka se ale brání vidět v soutěži možnost k nalezení chotě. Chtě nechtě si přesto některé mladíky víc než oblíbí. Knižní série Selekce spisovatelky Kiery Cassové pokračuje čtvrtou knihou s názvem Dcera.

DceraEadlyn Schreaveová, příští vladařka království Illey, se pod dohledem svého otce krále seznamuje s radostmi a strastmi panování. I přes odstranění kastovního systému, který rozděloval lid, se někteří obyvatelé bouří. Královští rodiče navrhují své dceři uspořádání Selekce, která by měla nespokojené občany zabavit. Dívka nakonec přistupuje na soutěž, na jejímž konci si z 35 nápadníků má vybrat svého chotě. Eadlyn je rozhodnuta mladíky odradit, ale pro klid v království mění své jednání. Přesto se většina jejích snah míjí účinkem. Podporu v nelehké situaci jí nabízí nejeden účastník Selekce.

Série Selekce je určená romanticky laděným čtenářům, vyznavačům pohádek tipu Popelka. Neočekávejte tedy akční scény. Příběh se odehrává v budoucnosti, kde svět prošel dalšími světovými válkami. Na základě těchto konfliktů se utvořily nové státy a jedním z nich je i království Illea na území Severní Ameriky. Eadlyn se má stát první královnou této monarchie. V první osobě v čase minulém líčí události, které vedly k vyhlášení Selekce, a své pocity. Příběh (ve kterém jsou občas k nalezení gramatické chyby) je členěn do kapitol. Princezna si nevybere nápadníka v této knize, ale až v páté. Tuto sérii dále doplňují povídky, například sbírka Šťastně až navěky, která vyjde v České republice ke konci srpna.

Nová hlavní postava, osmnáctiletá Eadlyn, mi nepřirostla k srdci. Dívka je líčená jako sebevědomá až sebestředná postava, která je přesvědčena o své moci, důležitosti a správnosti svého jednání. Má obavy si k tělu připustit svůj lid, natožpak nějakého mladíka. Její chování je pak pod dohledem médií rozebíráno a zpochybňováno. V důsledku kritiky Eadlyn znejistí a zamýšlí se nad svými postoji.

Masová média jsou pro královskou rodinu důležitá. Schreaveovi médiím vycházejí vstříc a chtějí novináře a fotografy usměrňovat. Prostřednictvím zpravodajství a denního tisku se snaží uklidnit situaci v monarchii. Reportéři se ale ne vždy nechají zkrotit a přinášejí i kritické zprávy, které ohrožují oblíbenost královské rodiny. Média jsou tedy jako v reálném životě dobrý sluha, ale špatný pán.

O kritiku princezny není nouze. Nejeden zhrzený mládenec rád přispěje svou troškou do mediálního mlýna. Charaktery nápadníků se mi nezdají příliš propracované. Z pohledu autorky lze popsat dívčí logiku a jednání. Jak ale popsat jednání 35 mladíků? A tak je hned na začátku Selekce vyřazen velký počet potencionálních princů. Eadlyn málokdy randí jen s jedním mužem, dochází ale ke kolektivním schůzkám. Sama si ani nepamatuje jména všech účastníků, která pak ani nejsou v knize vypsaná. Všichni pak víceméně princeznu považují za atraktivní, obdivuhodnou atd., pokud se tedy nejedná o zklamaného nápadníka. I nepřítel z dětství se brzy stává princezninou oporou. Autorka představuje dva násilnické mládence, snad aby byly postavy přece jen něčím odlišné. Jak to, že nebyli nápadníci prověřeni? Celá soutěž tak působí ukvapeně a nepromyšleně, obzvlášť když si princezna vyřazuje mladíky, jak se jí zlíbí. Nepatřičně jednají ale i další postavy z královské rodiny. Hlavní zastánce a opora dvojče Ahren svou sestru a rodinu v nelehké době opustí a ještě si do Eadlyn symbolicky kopne. Jedna starostka zase riskuje přízeň panovníka a vynese soukromé informace.

V předchozích třech dílech padly důsledky za jednání hlavní hrdinky na záda (a to doslovně) hlavního hrdiny. Příběh pojednával o citech a nejistotách postav na zámku. Mírnou akci zaručovaly útoky rebelů. Eadlyn musí snášet následky svého jednání sama a zodpovídá se celé zemi. Útoky rebelů odpadly, v popředí nyní stojí nespokojenost s královskou rodinou, zejména pak s jedním členem. Je podivující, jakou důležitost autorka přikládá následnici trůnu a její oblibě.

Soutěž má trvat tři měsíce, ale já jsem ztratila pojem o uběhlém čase a počtu vyřazených nápadníků. Rekapitulace dní a aktuálního počtu mládenců by neuškodila.

I přesto, že na mě kniha v určitých ohledech působí nedomyšleně, se jedná o čtivé dílo. Příběh je jen mírně akční a násilný. Také je potřeba pochválit změnu pohledu. První část série představuje Selekci z pohledu soutěžící, tento díl pak seznamuje s pohledem královského potomka. Neočekávejte tedy stejné schéma jako u předchozích knih a nechte se jednoduše strhnout srdečními a vladařskými starostmi princezny Eadlyn.

Dcera
Autor Kiera Cass
Překlad Jana Doležalová