Recenze: Roberta Rich – Porodní bába z harému

Hanna je Židovka a vynikající porodní bába. V prvním díle jsme sledovali její boj za záchranu manžela, který upadnul do otroctví v Konstantinopoli. V tomto díle se do města vracíme, abychom si přečetli další dobrodružství této odvážné ženy, která si získala respekt královny Valide, a tak pomáhá sultánovým konkubínám s ženskými problémy.

knihaHanna žije se svým manželem Izákem již několik let v Konstantinopoli, kde se usadili po útěku z Benátek. Mají velký dům a zahradu, pěstují bource morušové, vyrábí kvalitní hedvábí a starají se o Mattea, chlapce, jemuž v prvním díle Hanna zachránila život. Jejich poklidné žití naruší několik událostí. Tou první je příchod Židovky Ley do harému. Hanna má za úkol zjistit, zda je Lea panna vhodná do lože samotného sultána. Mladičké dívky se jí zželí a tak zalže, aby jí zachránila život. Ohrozí tím však ten svůj a také celou svou rodinu. Další problémy přicházejí s ženou, jež přijede do jejich domu a tvrdí, že je vdova po Izákově bratrovi. Žádá vyplacení svého věna, které mu před časem bratr půjčil. Jenže věno je příliš vysoké a tak je třeba najít jiné řešení. A to je naprosto šokující a pro Hannu nepřípustné…

Jestliže jsem v prvním díle měla pocit, že je z knihy cítit nejistota začínající autorky, resp. první vydané knihy Roberty Richové, v tomto díle již nic takového nevnímám. Richová se zhostila svého úkolu naprosto bravurně a dokázala, že druhý díl je lepší, čtivější, napínavější a více strhující, než ten první, který mohli čtenáři Knižního klubu číst letos na jaře pod názvem Porodní bába z Benátek.

Autorka si dopodrobna nastudovala historické reálie, události i zvyky z harému. V historické poznámce na konci knihy navíc uvádí, že většina událostí zmíněná v knize se skutečně stala, i když si je upravila k vlastní potřebě tak, aby zapadaly do děje. Tedy posunula data a některé činy přiřkla jiným osobám. Dokonce i hrdinové z harému – sultán, jeho manželka a jeho matka – skutečně žili. O to víc si knihy cením.

Pokud někdo očekává romantický příběh na historickém pozadí, bude překvapen. Nejedná se o červenou knihovnu, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale o dobrodružný příběh plný překvapení, napětí a někdy i dojemných scén. Velmi si vážím toho, že autorka dokázala udržet mou pozornost od začátku do konce a na skutečných událostech vystavěla příběh, při kterém jsem se ani trochu nenudila.

Ač se v poslední době s příběhy porodních bab roztrhl pytel, tato si své místo v knihovnách čtenářů určitě zaslouží. Je to zatím nejlepší podobný příběh, který jsem četla. Skvěle propracované historické pozadí dodává příběhu na kvalitě a pro mě tak představuje po dlouhé době opět historický román, který opravdu stojí za to číst.

Grazia vypadala zároveň sebejistě i rezignovaně. Takový výraz Hanna vídala ve tvářích mužů, ale ne žen.
„Když mám být obrána o věno, tak alespoň žádám pořádný svatební obřad.“ Grazia vytáhla z kapsy sukně kapesník a otřela si jím čelo. „Když mi nebudeš moci vrátit dluh, Izáku, tak budu mít svatební hostinu s pečenými rybami a bramborami a svatební šaty z těžkého hedvábí, s nabíranými rukávy a saténovými klíny.“ Její hlas jakoby přehlušil rámus z ulice: volání prodavačů sorbetů, zpěv ptáků, dokonce i údery palice o kámen z vedlejší kamenické dílny. (Str. 143)

Porodní bába z harému
Autor Roberta Rich
Překlad Veronika Volhejnová