Recenze: František Niedl – Rytíři z Vřesova

Další z historických románů Františka Niedla zavádí čtenáře na chudou tvrz Vřesov v jižních Čechách, kde se odehrává drama dvou rodin. Vedle Matěje z Vřesova a jeho synů sledujeme osud staršího ze synů Odona Katzingera, který se vrací z dalekých zemí jako schopný rytíř, aby dal do pořádku v Čechách vše, co otec stihl za roky jeho nepřítomnosti pokazit.

Podle anotace jsem očekávala, že se příběh rytířů z Vřesova bude odehrávat především v královském prostředí. Autor na počátku knihy věnoval několik kapitol nástupu Jana Lucemburského na trůn a tak by snad měla následovat nějaká souvislost… Jenže nenásledovala. Autor přeskakuje z jedné postavy na druhou, z jednoho prostředí do dalšího, a tak jsme v jedné kapitole s Janem Lucemburským a dobýváme Prahu a královský trůn, v další jsme zpět v jižních Čechách a sledujeme, jak Matěj z Vřesova domlouvá se svým sousedem Odonem Katzingerem sňatky mezi jejich dcerami a syny. A pak následuje skok a jsme najednou na obchodní lodi Johanitů kdesi poblíž Rhodu a nechápeme souvislost.

Vše se začne postupně spojovat dohromady až v druhé polovině knihy. Přesto jsem měla po celou dobu z knihy dojem, že se jedná o příběhy několika osob, které spolu nijak moc nesouvisí a klidně by mohly stát samostatně. Navíc některé situace se ke konci uzavřou, jiné zůstanou otevřené, což mi trochu evokuje možnost dalšího pokračování, ve které upřímně doufám.

Celkově se mi knížka opravdu moc líbila, ostatně jako dosud všechny Niedlovy středověké romány. Opět dokázal skvěle vykreslit prostředí, postavy i situace, aniž by čtenáře unavoval zdlouhavými popisy. Rychle vtáhl do děje a to i přesto, že mi spoustu věcí přišlo spolu nesouvisejících a měla jsem pocit, že čtu několik různých románů dohromady. Ve skutečnosti na mě příběh působil jako začátek velké historické fresky, ke které se pokračování snad teprve chystá. Pokud ne, byl by to poněkud chabý pokus o historický román, což by byla škoda. Stále si v sobě nesu pocit nedovysvětlených záležitostí a otevřeného konce, který prostě nemám ráda.

František Niedl mi opět dokázal, že psát opravdu umí. Jeho text je chytlavý, milý, chvílemi jsem se bála, chvílemi se i smála. Na můj vkus začal příběh příliš rozvláčně a skončil příliš rychle. Přesto musím napsat, že se mi román velice líbil, postavy mi byly sympatické – některé více, některé méně, dokázala jsem se do nich vcítit, bát se o ně, rozčilovat se nad jejich neuváženými činy i tajit dech v kritických situacích. U Františka Niedla totiž čtenář nikdy nemůže předvídat, jak jeho hrdinové dopadnou.

Pokud rádi čtete historické romány, rozhodně doporučuji tuto Niedlovu novinku. Nečekejte však královské prostředí, ale spíš chudou tvrz na jihu Čech, obklopenou nebezpečím a intrikami.

Rytíři z Vřesova
Autor František Niedl