Recenze: Lyndsay Faye – Prach a stín: zpráva dr. Watsona o vraždách Jacka Rozparovače

5

Když nakladatelství Paseka minulý měsíc vydala knížku mladé americké spisovatelky Lyndsay Fayeové Prach a stín. Zpráva dr. Watsona o vraždách Jacka Rozparovače, řekla jsem si, že je to hodně troufalé gesto. Kdo se dnes odváží napodobit styl Arthura Conana Doyla a napsat nový příběh se starými známými hrdiny? A navíc příběh o jednom z nejslavnějších vrahů všech dob! Nemohla jsem proto odolat a zatoužila si knížku přečíst. Autorka si ukousla obrovské sousto a vy si nyní přečtěte, jak se s ním poprala.

Prach a stín: zpráva dr. Watsona o vraždách Jacka RozparovačeKnížka začíná ne právě optimistickým uzavřením jednoho z případů Sherlocka Holmese, kdy se slavný detektiv rozhodne vyřešit vinu pachatele po svém a tak trochu ji zamést pod koberec. Teprve pak následují první vraždy, které má na starosti pachatel známý veřejnosti jako Jack Rozparovač. Zprvu jsem nechápala, proč autorka začala knížku tak podivně, ale říkala jsem si, že to je patrně pokus o originální zahájení a že nechtěla skočit do známých vražd takříkajíc po hlavě“. Později jsem zjistila, že jsou tyto případy provázané.

Spolu s Sherlockem, slovy jeho přítele a kolegy dr. Watsona, sledujeme Rozparovačův případ tak, jak jej známe z historie. Autorka se drží skutečných vypátraných faktů a příliš neuhýbá. Jelikož mě případ Jacka Rozparovače zajímá již delší dobu, nebyly pro mě tyto vraždy i jejich okolnosti nic nového. Zajímavé je, jak je Fayeová navázala na Sherlockovu přítomnost a vše nenásilně propojila. Kromě dr. Watsona stvořila dva nové společníky maskovaného žurnalistu a ženu z nejnižších vrstev, která se v průběhu příběhu promění v chytrou mladou dámu a šikovnou a užitečnou spolupracovnici.

Přestože postavy Sherlocka Holmese a dr. Watsona jsou čtenářům dobře známé, autorka je dokázala vystihnout tak, jak by o nich pravděpodobně psal i sám Conan Doyle. Nové postavy představuje velmi citlivě, jsou to osoby plné rozporů, u někoho převažuje lepší stránka, u jiného horší, ale téměř všechny se proměňují, přizpůsobují se událostem, zkrátka sledujeme jejich vývoj a to je nejen uvěřitelné, ale i zábavné. Nejsou to jen ploché postavy popsané na několika listech papíru, ale dokážeme si je představit jako skutečné lidi plné života.

Samotný příběh Jacka Rozparovače mě trochu zklamal. Myslím, že zde měla autorka mnohem více prostoru k vyjádření, popisům a fabulacím. I když se pokusila o originální zápletku obvinění samotného Holmese z toho, že právě on je Rozparovač. Prozradí nám to již anotace a tak se šokující odhalení v knize poněkud míjí účinkem. Závěr sice originální je, ale nebylo to nic převratného… Zkrátka příběh neurazí, ale ani nenadchne.

Dokážu si velmi dobře představit, že by autorka psala další díly s těmito hrdiny, ráda bych si je přečetla. Jako čtenář však doufám, že pokud se tak stane, nevybere si opět známý případ, ale vymyslí vlastní zápletku, abychom nebyli předem připraveni o napětí a překvapivé rozuzlení geniálního detektiva. Pokud bude tuto knihu číst někdo, kdo nemá o Rozparovačových vraždách a okolnostech vyšetřování příliš mnoho informací, bude jistě knížkou nadšen, vtažen do napínavého děje a bude ji zkrátka vnímat úplně jinak, než já. Proto jsem ráda, že se autorka do tak odvážného kroku pustila a chválím extrémně dobrý výsledek.

Prach a stín: zpráva dr. Watsona o vraždách Jacka Rozparovače
Autor Lyndsay Faye
Překlad Michal Prokop