Recenze: Markéta Baňková – Maličkost

5

Zatímco si naši předkové dostatečně užili různé epochy charakterizované nejprve používanými materiály a později technologiemi – například páry či elektřiny , současnou překotnou doby je těžké jednoduše charakterizovat. Záleží na úhlu pohledu a na tom, co je potřeba zdůraznit. Pokud tedy Markéta Baňková svou knihu Maličkost dopřesňuje jako Romanci z doby genetiky, nelze proti tomu nic namítat.

MaličkostVýzkumy z oblasti genetiky mají v sobě už ze samé podstaty mnoho háčků, vedoucích k diskuzím o jejich etických konsekvencích. Není divu, genetika zasahuje do oblastí, které mnoho lidí
i v dnešní osvícené době považuje výhradně za hájemství Boží. Námitky proti živelným pokusům se ozývají i z jiných stran, a přestože fantazie autorů dystopických textů je někdy přehnaná, jsou důvody pro regulaci výzkumu dostatečně pádné.

Student Tomáš naplňuje všechny znaky šíleného vědce z hororů o zrůdných ještěrech, hadech, krokodýlech nebo žralocích, zbytnělých do gigantických rozměrů, či zatížených nestydatě vysokým inteligenčním kvocientem v důsledku neopatrných pokusů. Hnacím motorem šílených vědců je většinou samotná podstata výzkumu. Zvědavost a technologické možnosti. Málokdy zisk nebo vláda nad světem. Upřímně, k čemu je vědci vláda nad světem? Jde o zbytečný balast, odvádějící od práce.

Markéta Baňková však ubohému Tomášovi navěsila na záda daleko víc závaží, nejen posedlost vědou. Hoch je posedlý svým původem a děvčaty. Celý jeho život se v románu zredukoval na pokusy se zvířaty, pokusy se vztahy a pokusy včlenit se do své biologické rodiny. Jedna činnost ovlivňuje druhou, lze říct, že nepříliš šťastně.

Autorka pojala novelu podobným způsobem jako svou předchozí knihu Straka v říši entropie, i tentokrát se vůdčím motivem stala věda. Fyziku nahradila genetikou, povídky přetavila v souvislejší a delší útvar, svět bajek transformovala do současnosti. Tato koncepce má své klady, ale i zápory. Autorka získala velmi vydatnou nosnou vlnu, avšak podřídit jí celou knihu znamená, že na mnoha místech bude spojení poněkud křečovité.

Zdařilé a funkční je propojení genetiky a rodiny, případně genetiky a posedlosti vědou. Obě tyto roviny se navíc stýkají i mimo oblast genetiky, graficky by bylo možné tyto vztahy zobrazit jako trojúhelník. Ovšem ve scénách, týkajících se genetiky a děvčat, se autorka dostává do pasti nezáživných hovorů Tomáše a jeho strýce profesora či do úvah degradujících krásné ženy na shluk buněk sestavených podle genetického vzorce. Slabinou knih (i filmů), do nichž autor vtělil jakýkoliv vědní obor, je, že většinou autor naráží na problém, jak jednoduše čtenáři sdělit, oč v dané problematice jde. Hovory fundovaných odborníků tak často vedou cestami, které jsou pro tyto vědce naprosto zbytečné. Logiku ovšem mají hovory Tomáše s Julií, protože odborník může laikovi cokoliv legálně vysvětlovat.

Knize Maličkost jednoznačně dominuje populárně naučná složka, příběh je poněkud jednoduchý a ustupuje do pozadí. Některé motivace hrdinů jsou nejasné, u Tomáše je lze připisovat jeho patologické posedlosti, méně pochopitelné jsou pohnutky třeba jeho spolubydlícího. Najdeme místa pojatá s nadhledem a humorem, například trefný popis dívek, stahujících se okolo mužů, z nichž lze cítit peníze. Jde víceméně o pohled ženský, chlapec zmítaný vysokou hladinou příslušných hormonů by zřejmě byl bezděčně shovívavější. V knize mi chybí atmosféra a napětí. Ano, čtenář může být zvědavý, jestli Tomáš dosáhne svého, pokud pochopí, čeho dosáhnout chce, ale náznak napětí či dramatu se neobjeví ani v okamžiku tragické nehody. Slovům i na tomto místě schází schopnost budit emoce.

Maličkost je dobrá kniha, ale není výjimečná, zejména ne ve smyslu literárním. Příběh a odborná složka se nedoplňují, ale ruší se, jedna druhou utlačují. Příběh odvádí od pochopení genetické problematiky a ta na oplátku retarduje příběh. Snad by pomohlo dvojí čtení jednou se soustředit na Tomáše a jeho peripetie, podruhé na populárně naučný výklad genetiky. Avšak pokud chce někdo snadným způsobem proniknout do tajů tohoto oboru, existuje mnoho knih, vysvětlujících tuto problematiku jednoduše a přehledně.

Maličkost
Autor Markéta Baňková
Nakladatelství Argo