Recenze: Sabaa Tahir – Jiskra v popelu

Působivý příběh nás zavede do brutálního světa plného násilí, krutosti a záště. Pod nadvládou válečníků Impéria se Učencům nežije nejlépe, jsou totiž pronásledováni, zabíjeni, mučeni, vězněni nebo dáni do otroctví. Laila byla nucena přihlížet jedné noční návštěvě masek (vycvičených bojovníků Impéria), kteří pozabíjeli její prarodiče a unesli milovaného bratra Darina. Plachá a ustrašená dívka musí čelit nespravedlivému světu, který ji chce zničit. Upne se k víře, že zachrání jedinou rodinu, která jí zbyla, a vrhne se tak na nebezpečnou misi, která ji může stát život.

Elias je odmala vychováván k boji, jeho matka je nemilosrdná vražedkyně, které se všichni právem bojí. Elias tuto zvrhlost nezdědil, naopak je knihaznechucen zabíjením a hodlá dezertovat z armády. Jeho osud změní účast v boji o císařský trůn. Jde o sérii zkoušek, které oddělí zrno od plev. Prohra znamená okamžitou smrt. Jednotlivé testy dokonale prověří odolnost, inteligenci, sílu i odvahu jednotlivce. Aspiranti na post císaře musí zapojit nejen svaly a mysl, ale i srdce.

Kniha je rozdělena do tří částí. Velký plus vidím v podobě dvou map, díky kterým se čtenář lépe orientuje v ději. Mapa ukazuje nejen celý svět, ale i plán Šerosrázské vojenské akademie.

Autorka bravurně dávkuje napětí a uzavírá kapitoly nějakou zásadní zápletkou nebo zvratem. V průběhu příběhu se hádky přiostřují a napětí přibývá, má v zásobě několik přelomů v ději, takže čtenář si může vydechnout, až po úplném přečtení knihy. Naštěstí se chystá pokračování, které by mělo v originále vyjít v létě 2016. Já jen doufám, že druhý díl bude přeložen i do češtiny.

Sabaa Tahirová v knize v hojném počtu využívá kurzívu, aby tak oddělila myšlenky protagonistů od zbytku románu. Děj je vyprávěn z pohledů dvou hlavních hrdinů, Laily, která v průběhu knihy projde velkou proměnou a z bázlivé dívky se stane bojovnicí, která se jen tak nevzdává, a mužské postavy Eliase, který zjistí, že není obyčejným pěšákem Impéria a bezcitným vojákem, ale že může ve světě něco změnit a být konečně svobodný.

V knize rozhodně nechybí napětí, zvraty, brutalita, boje, smrt, nebezpečí, naděje, ani láska.  Setkáváme se i s nadpřirozenem v podobě ifritů, ghúlů, přízraků, džinů nebo augurů – jsou to věštci, kteří umí číst v lidských myšlenkách a kteří ovlivňují a rozhodují o osudu všech postav. Kniha má rozhodně co nabídnout. I když má přes 400 stran, děj jsem zhltla během dvou dní a ani chvíli jsem se nenudila.

Jiskra v popelu je podle The New York Times bestsellerem a americká společnost Paramount zakoupila filmová práva. Kniha vyšla už ve dvaatřiceti zemích světa.

Sabaa Tahirová vyrostla v Kalifornii v rodinném motelu v Mohavské poušti, dnes žije s rodinou nedaleko San Franciska.  Odmalička ráda četla fantasy romány. Po vystudování Kalifornské univerzity pracovala pro deník Washington post.

Ukázka:

Roztřesenou rukou si zacloním oči před sluncem a rozhlédnu se po pusté krajině kolem sebe. Pár kroků ode mě vyrůstá z rozpraskané země osamělý pokroucený chlebovník. Několik mil směrem na východ se rozprostírá obrovská vodní plocha a mihotá se jako fata morgána. Vzduch hrozně páchne, jako směs zdechlin, pukavců a ubytovny kadetů v parném létě. Země je tak bledá a nehostinná, že bych klidně mohl stát na vzdáleném, mrtvém měsíci. Svaly mě bolí, jako bych ležel v jedné poloze celé hodiny. Bolest mi říká, že to není sen. Vyškrábu se na nohy, nejsem nic než osamělá silueta v obrovské prázdnotě. Vypadá to, že zkoušky začaly.(str. 142)

Jiskra v popelu
Autor Sabaa Tahir
Překlad Petra Johana Poncarová