Recenze: Richard Bach – Toulky s Puff

Pokud máte rádi letadla a cesty oblohou, je kniha Toulky s Puff - lehká hra života a smrti od Richarda Bacha to pravé čtení pro vás. Dozvíte se něco málo o řízení letadla a možná vás to přiměje začít s jedním z nich brázdit oblohu.

V knize se dozvíte, jak si Richard Bach pořídil krásné letadélko – Puff.  Je to malé, amatérsky postavené vodní letadlo, které už ledaco zažilo, než knihase seznámilo s Richardem. Pomalu se poznávají, občas jim některé manévry nejdou, jindy jim vše vychází až překvapivě dobře. Postupně se naučí spolupracovat a věřit si navzájem, díky tomu se pro ně toulky oblohou stávají opravdovým potěšením. Když se pořádně seznámí a sehrají, troufnou si i na daleký let z Floridy do Washingtonu. A to je teprve to pravé dobrodružství.

Richard Bach je autorem mnoha úžasných knih. Vzpomeňme publikace jako Jonathan Livingston Racek, Iluze nebo Jediný. Je to autor, který do svých knih vkládá plno poučení a rad, nad kterými je dobré se zamyslet a vzít si je k srdci. A toho se držel i v knize Toulky s Puff. Takřka v každé kapitole nás čeká nějaké poučení nebo životní moudro. Ve většině jeho knih také opěvuje létání a svobodu s ním spojenou. Není divu, letadla a létání miluje od svých sedmnácti let a na této knize je to vidět.

Během svého života nezískáme jedno ponaučení. Získáme obrovský počet ponaučení, každé je jednotlivý pixel. Když se ty pixely spojí dohromady, ukážou nám svět zdání ne tak netečný a bezcitný, jak vypadá, jako scénu zdánlivě měnící tvar, na které my, nositelé nezničitelného ducha, hrajeme ve svých dramatech, přičemž předstíráme, že jsme smrtelní. Ta ponaučení vcelku: My, každý z nás, žijeme mimo prostor a čas. Smrtelnost je dobré drama a umožňuje nám, abychom si pamatovali, kdo jsme mimo tu roli, kterou hrajeme. (str.274)

Kniha je psaná velmi poutavým stylem. Přestože autor popisuje mnohdy velmi detailně různé manévry jeho letounu, dokáže to s humorem a nadhledem, knize to neubírá na zajímavosti a čtenáře nenudí. Vždy se najde něco zábavného, například když při přistání do vody kolem letadla proplouvají krokodýly. Napětí vyvolávají různé nebezpečné okamžiky, například přistání na velmi úzké rampě, kterého se bojí nejen pilot, ale i jeho letadlo.  Když už je pak Puff s Richardem na cestě, jde o velmi zábavný příběh. Na svých toulkách potká nejedno nebezpečí, setká se s krokodýli i se žraloky, přistávají na moři i na pevnině. Potkají je bouřky, selže jim motor, odchýlí se od svého zamýšleného směru. Prostě pravé dobrodružství. Není divu, že se autor cítí jako Tom Sawyer a Huck Finn.

Letadlo je pro pilota velký kamarád. Mluví na něj, hádá se s ním, někdy se spolu radí, ale vždy se dobře baví. Mají spolu láskyplný vztah. Pilot se o své letadlo bojí a stará se o něj, Puff se mu odměňuje za jeho péči co nejlepším výkonem. Jejich spolupráce je to, co je na knize jedinečné. Richard Bach svoji Puff dokonale personifikuje, díky tomu není kniha jen o létání, ale i o přátelství stroje a člověka.

Příběh se kupodivu velmi dobře čte i naprostému laikovi, který nemá o létání ani ponětí. Pro tento typ čtenáře je možná trochu zábavnější závěrečné putování oblohou. Plují oblohou, navštíví velmi zajímavá míst a získají skvělé přátele. Navíc je kniha doplněna řadou fotografií úžasné krajiny. Škoda jen, že se jedná pouze o černobílé snímky.

Knihu Toulky s Puff od Richarda Bacha si rozhodně nenechte ujít. Poučení, kterých je kniha plná, rozhodně stojí za to, navíc se proletíte nádhernou krajinou.

Toulky s Puff
Autor Richard Bach