Recenze: Sarah Vaughan – Láska s chutí makronky

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Spisovatelka Sarah Vaughanová přichází se svou sladkou prvotinou Láska s chutí makronky. Moderní doba je plná půvabného gastronomického umění, které se dotýká každého z nás. A právě o nadání realizovat svůj zejména pekařský sen, pojednává celý příběh. Jak sám název napovídá, bude to opravdu vypravování oslazené a ozdobené nejrůznějšími cukrovinkami, ať už z pohodlí domova jednotlivých postav, nebo z hlavního štábu pekařské soutěže, v níž se účastníci nejednou sejdou …

Láska s chutí makronkySpolečnost Eaden & syn vlastní síť supermarketů a hledá novou paní Eadenovou, tedy tu nejlepší amatérskou kuchařku, která se vyrovná původní, skutečné paní Eadenové, jejíž pekařské umění je přímo nebesky dokonalé. Nástupkyně z řad „obyčejných žen“ dostane nejen vysoký honorář, ale také šanci navrhovat pekařské výrobky, publikovat v magazínech a stane se reklamní tváří společnosti. V průběhu soutěže nechybí ani zviditelnění na oblíbeném kanále Youtube. Všichni soutěžící, jako správní moderní lidé, kontrolují počet sledování a těší se z jeho množství.

Jako první se v knize čtenář seznámí s jednotlivými soutěžícími - jsou to v podstatě obyčejné ženy z různých společenských vrstev, které pojí láska k pečení. Musím ocenit různorodost“ těchto žen: jedna pochází z finančně dobře zabezpečené rodiny, vede naoko spokojený život, druhá se zase honí pro každou korunu, aby uživila svou dceru, další žena zase beznadějně miluje pečení i na úkor až extrémně sportovně založeného manžela posedlého zdravou výživou … zkrátka, každý čtenář si najde svou oblíbenou postavu, jejíž život bude pozorovat nejraději.

Do soutěže se ženy buď přihlásí samy, nebo to za ně udělá někdo blízký. Poté se na jeden či více dnů scházejí v sídle Eadenovy rodiny, kde plní nejrůznější pekařské úkoly. Začíná se jednoduchým koláčem, postupně jsou požadavky náročnější a náročnější a čas na pečení zkrácen na minimum. Budoucí paní Eadenová musí umět nejen úžasně péct, ale také si zorganizovat čas.

Spisovatelka nezapomíná na líčení nezdarů, které běžné pečení pronásledují, ale také popisuje vskutku skvostné hotové výrobky. Při čtení se ale budeme ptát: A kde je recept?“ Nu, bohužel, ten si bude muset každý čtenář najít sám.

Popisy se orientují více na závěrečný vzhled nebo na průběh pečení (mísení těsta, pokládání dobrot na plech) a také na duševní pochody soutěžících. Je naprosto běžné, že se v průběhu pečení obrací do svých niter a přemýšlí o všem, co se v jejich soukromém životě děje: sportem posedlá Karen se v noci tajně přejídá a pak zvrací, baculatá Jenny přistihne svého muže v objetí cizí ženy, Vicky se nedovede postarat o vlastní dítě… komu se podaří začíst, bude se rozčilovat nad nevěrou i nepřízní osudu, bude se smát, bude mít radost z podařených výrobků a sklopí zrak nad smutným osudem mladé Kathleen Eadenové.

Co bych knize vyčetla, jsou chaotické obsahy kapitol. Zajisté nebudu jediná, kdo se občas pozastaví a zeptá se sám sebe, čí osud teď právě čte? Je to Claire? Viky? A jsou na soutěži nebo doma? Autorka odbíhá a líčení příběhů jednotlivých postav uvnitř kapitol od sebe odlišuje pouhými mezerami nebo jiným odsazením textu, což podle mě nestačí. Jediný, kdo je vždy zřetelně oddělen, je zmíněná Kathleen. Naštěstí tomu tak není stále.

Na druhou stranu jsem se dlouho nesetkala s tak zdařilým výběrem slov. Ať už autorka popisuje nitra postav, jejich pečení nebo životní události, nic není přehnané, ale naopak vyvážené a čtenář se díky tomu nesetká se zbytečným natahováním děje nebo zdlouhavými popisy vzhledu makronek a dortů. Všemu se autorka věnuje „tak akorát“.

Závěrečné vyvrcholení je možná až příliš uspěchané, vtěsnané do jediné kapitoly. Ale na druhou stranu její obsah nám poví vše, co potřebujeme vědět, abychom mohli knihu v klidu odložit a jít si do kuchyně pro něco dobrého.

Láska s chutí makronky
Autor Sarah Vaughan
Překlad Jana Hejná