Recenze: David Duchovny – Kráva nebeská

David Duchovny, legendární představitel Foxe Muldera a Hanka Moodyho napsal pohádku pro dospělé o krávě – Kráva nebeská. Pro ty, kteří znají seriál Californication a hlavně postavu Hanka Moodyho, připojuji vysvětlení, že opravdu má na mysli idealizovaný příběh pro dospělé jedince o samici přežvýkavce, nejde o žádný jinotaj alá „pohádka pro dospělé o hloupé holce“. Tak teď už si snad rozumíme a můžeme pokračovat.

O tom, zda je děj určen dospělým, by se dalo polemizovat. Já osobně si myslím, že knihu víc ocení mladší čtenáři. Spíš než o pohádku jde o bajku.kniha Tedy celý podnázev je zavádějící. Název je naštěstí nejen poetický, ale i odpovídající ději. Kráva Elsie je opravdu svým způsobem nebeská.

Na americké farmě si v klídku a pohodě žije kráva Elsie Bovaryová, mezi přežvykováním milované vojtěšky vzpomíná na svou úžasnou maminku a tlachá se svojí nejlepší kámoškou Mallory. A pak jednoho večera zjistí, že dokáže otevřít závoru ve stáji, a spolu s Mallory vyrazí za býky. Zatímco Mallory flirtuje, Elsie se vydává k farmářskému domu a díky bedničkovému bohu (alias televizi) odhaluje Velké Kraví Tajemství. A omdlí. A pak se přejmenuje na Elsie O. a vymyslí plán, jak uniknout masnému průmyslu.

Bedničkový bůh jí ukáže i zemi zaslíbenou – Indii. Zemi, kde jsou lidé vyspělejší a pochopili, že krávy jsou božstvo. Naplánovat útěk do země zaslíbené není jen tak, zvlášť když žijete na farmě, kde nejde udržet tajemství. A máte kopyta. K jejímu útěku se postupně přidá prase Jerry - Šalom, které věří, že bude šťastnější v Izraeli, zemi, kterou obývají lidé, kteří si vepřové hnusí. Nebo možná ne šťastnější, ale živější. Posledním členem prchající skupiny je krocan Karl, obávající se Dne díkůvzdání. Karl jediný dokáže ovládat mobilní telefon, nezbytnost nejen pro lidi. A proč si krocan jako svou zemi lepších zítřků vybral Turecko? Turecko anglicky je Turkey, krocan anglicky je turkey. Takže, když po vás někdo pojmenuje svoji zemi, logicky vás bude mít rád.

Karty jsou rozdány, zvířecí roadmovie může začít. Elsie je vypravěčkou svého příběhu a na mnoha místech ho stylizuje jako scénář, nutno říci s vtipnými vsuvkami. Množství dialogů přispívá k čtivosti a navíc jsou stejně jako vsuvky nebývale vtipné.

Elsie kromě řešení cestovních překážek dumá i o intelektuálnějších tématech. Není překvapením, že se Duchovny prostřednictvím Elsie vyjadřuje k masnému průmyslu a mnohdy nelidským podmínkám, ve kterých se zvířata chovají. Ale Elsie nedumá pouze o krutosti a vykořisťování, ale i o dospívání a extrémech všeho druhu.

Právě díky Elsiiným polopatickým úvahám a lehkým vtipům bych knihu zařadila spíše mezi čtení pro děti resp. pro mládež. Zpracování alá bajka a vtipy z popkultury sice pobaví i dospělé, ale pro ně Duchovnyho prvotina nebude tak objevná a mladší čtenáři možná přehlédnou i Duchovnyho faktické přešlapy (dojení jalovice je opravdu možné jen v pohádkách).

Na stylu psaní je poznat, že David Duchovny má zkušenosti s psaním scénářů, což vtipně a chytře využil v Elsiině touze po zfilmování svého příběhu. V doslovu koneckonců sám Duchovny píše, že Kráva nebeská měla být původně film, ale Disney ani Pixar ji netoužili zfilmovat. Možná na to dojde teď, pokud bude mít kniha dostatečnou publicitu.

Cesta za poznáním krávy Elsie O. je čtivá jednohubka. Pokud od ní nebudete čekat víc než bajku se všemi jejími klady a zápory, nebudete zklamáni. A vegetariáni se z vás po přečtení také nestanou. David Duchovny napsal čtivý příběh, s poučením možná trochu těžkopádně vyjádřeným, ale o to vtipnějším. Jeho kráva nebeská je sympatická a milá postava, takže jí její občasné moralistické proslovy odpustíte. A pokud jste vegetariáni, budete Elsie a její názory milovat o to víc.

Kráva nebeská
Autor David Duchovny
Překlad Jana Jašová