Recenze: Kate A. Boorman – Smrtná zima

Mrazivý příběh, který vykresluje prostý život v uzavřené komunitě lidí, kteří žijí obklopeni přírodou a především zlověstnými lesy. Kniha, ze které sálá tajemno, si mě získala už od prvních stránek.

knihaČtenáře jistě zaujmou temné, děsivé, skučivé lesy a nevyzpytatelná krajina, ve které se pohybují a číhají Malmaci. Tedy nebezpečná stvoření, kvůli kterým je zakázáno opouštět osadu. Proto lidé žijí izolovaně od lesní krajiny ukrytí za vysokou a mohutnou zdí, která jim od pradávna zajišťovala bezpečí. Celá osada je vedena Radou, která dohlíží na dodržování stávajícího systému, ale také krutě trestá ty, kteří neposlechnou. Věří, že na základě pevně daných a vynucovaných pravidel závisí život lidí v celé osadě.

Hlavní postavou je patnáctiletá Emmeline, která je tvrdohlavá a má pro strach uděláno. Jde o silnou osobnost, která se nenechá jen tak zlomit. Emmeline je zvídavá a cítí, že ji stromy lákají k sobě. Přes přísný zákaz je odhodlaná prozkoumat tuto nehostinnou lesní krajinu. A chce stůj co stůj zjistit, co venku vlastně číhá, a zjistit, co je vlastně pravdy na všech těch povídačkách, které od nepaměti slýchá.

Čtenáře může překvapit to, že autorka použila vyprávění v přítomném čase. A někteří si na tento styl musí postupně zvyknout. Já osobně si myslím, že to knize pomohlo v tom, že čtenáře lépe vtáhla do děje. Navíc je kniha obohacena o francouzské výrazy, které nejsou tak časté a většinou psané srozumitelně a v krátkých větách, takže se není čeho bát. Fráze jsou totiž autorkou objasněny a některé jsou tak pochopitelné, že jim budete rozumět i bez pomoci.

Tato kniha narazila na několik rozporuplných hodnocení. Část čtenářů je nadšená z příběhu stejně jako já a ta druhá vytýká knize podobnost s filmem Osada a také tvrdí, že je dílo nudné a průměrné. Krásně je zde vidět, že každému se líbí něco jiného.
Ze Smrtné zimy na mě dýchala mrazivá atmosféra a já se nechala unášet dějem, který pro mě byl temně napínavý.

Jak už u young adult literatury bývá zvykem, děj lehce plynul a nebyl nijak náročný. Ani postavy nebyly příliš rozpracované. Autorka spíš okrajově naznačila charakter jednotlivých protagonistů. Nejlépe vykreslena je samozřejmě hlavní hrdinka, která dostala v příběhu největší prostor. Boormanová se víc zaměřila na popis krajiny a strachu z neznáma, jednotlivé postavy jsou spíš kulisou, která nechává prostor krásné, ale zároveň děsivé přírodě. Na některé knihy během chvíle zapomenete a některé se vám vryjí do paměti. Mně utkvěla v mysli Smrtná zima, ale nebylo to kvůli ději nebo postavám, ale díky mrazivé atmosféře, která byla hmatatelně zaznamenaná na jednotlivých stránkách. Krásná a zároveň tajemná obálka se dokonale hodí ke knize a dokresluje celý příběh.

Smrtná zima je debutem kanadské autorky Kate A. Boorman a zároveň je součástí plánované trilogie. Takže se máme na co těšit. Já osobně se nemohu dočkat druhého dílu nazvaného Darkthaw (Temná tání), který by měl vyjít letos na podzim v nakladatelství Host. Autorka, která se narodila v Nepálu, žije v současné době s manželem a dvěma dětmi v Edmondu v Kanadě.

Ukázka:

Tam venku cítím mrtvé vznášející se ve větvích. Ztracení šustí listím stromů, brání průchodu paprsků a šeptají mi do ucha. Své špinavé prsty obepínají kolem mého hrdla, škubou mi vlasy a uvolňují prameny, aby mě mohli letmým dotykem lechtat ve tváři. (Str.7)

Název: Smrtná zima
Autor: Kate A. Boorman
Překlad: Markéta Polochová