Recenze: Charlie Human – Apokalypsa na počkání

V edici Crack Up nakladatelství Plus vyšel další zajímavý přírůstek. Tentokrát se jedná o fantasy román Charlieho Humana s názvem Apokalypsa na počkání. Zapomeňte na Harryho Pottera, protože přichází Baxter Zevcenko.

knihaV konečném měřítku mají tito dva hrdinové společný zejména vzhled, což dokazuje samotná obálka knihy. Na ní uvidíte chlapce s brýlemi, ovšem tentokrát bez jizvy. Těžko říct, jestli je fyzická podobnost ryze náhodná, nebo úmyslná. Autorem této knihy je spisovatel Charlie Human pocházející z Jihoafrické republiky. Ostatně i celý děj se odehrává v Kapském Městě, což asi není úplně typické prostředí pro podobná díla. Ale podívejme se konečně, o čem to vlastně celé je.

Baxter Zevcenko je obyčejný chlapec, který chodí na střední školu v Kapském Městě. Za pomoci své party s názvem Pavouk si přivydělává prodejem netypického a bizarního porna. Snaží se tím tahat za nitky na poli místních školních gangů. Svou okouzlující osobou si získal i pozornost dívky jménem Esmé, která je jednoho dne unesena. Baxter si najímá značně podivínského lovce duchů Jackieho Ronina, který mu má pomoct najít ztracenou lásku. V pozadí celého případu se totiž vyskytuje něco nadpřirozeného.

Přirovnání Apokalypsy na počkání k fenoménu Harryho Pottera by bylo opravdu přehnané. V prvé řadě se jedná o zcela jiný podžánr, který má nejblíž asi k urban fantasy. Od začátku je jasný záměr autora, který se snaží zaujmout především teenagerovskou generaci. Nevyhnete se ostřejšímu slovníku, nějaké té lásce a samozřejmě i nadpřirozenu.

Většina děje je zaměřena na pátrání po Baxterově dívce, které se později promění v honbu za padouchem. Ze začátku by se dal příběh přirovnat k takovému Mládí v hajzlu, protože se čtenář pohybuje zejména v prostředí mladých lidí s neotřelým slovníkem a problémy. Později se zejména okolo hlavního hrdiny začíná objevovat množství magie a nelidských bytostí, proto se přesouváme trochu jinam.

Vedle již zmiňovaného Baxtera je v příběhu i množství dalších méně či více významných postav. Mezi ně patří již zmiňovaný lovec duchů Ronin, který našeho hrdinu doprovází po většinu cesty. Na někoho může působit lehce protivně a především opravdu bláznivě. Ostatně i Zevcenko má z něj podobný pocit. Nakonec se ovšem mezi oběma bardy rozvine nečekané přátelství.

Rozhodně se nemusíte bát, že byste se nedočkali žádné akce. Po úvodních řečičkách se rozjede poměrně slušná jízda, ve které nechybí ani několik ostrých bojů. Nepřátelé jsou různého druhu. Vedle těch zkažených lidských se dočkáte zombíků či nebezpečných mutantů vran. Ke kladným hrdinům se překvapivě připojí i trpaslíci, kteří mi ovšem do celkového konceptu příliš nesedí. Můžete se těšit i na celou řadu dalších originálních stvůr. Některé z nich získaly svou roli v pornech, které hlavní hrdina distribuuje.

Ostatně právě erotický průmysl si získal nemalý prostor v celém příběhu. Nedočkáte se sice nějakých choulostivých scén, ovšem samotné popisy nabízených pornovideí stačí. A angažovat do nich nadpřirozené bytosti je opravdu zajímavý nápad.

Námět založený na hledání ztracené holky a poté na ztrestání padoucha sice není úplně originální, ale zároveň je obohacen o velice poutavý svět příšer a kouzel. Apokalypsa na počkání se svým způsobem podobá především sérii od Bena Aaronovitche s Peterem Grantem v hlavní roli. Vymazána byla pouze typická anglická uhlazenost, kterou nahradily daleko drsnější způsoby i slovník. Hlavní hrdina je trochu více teenager, i když i on se v magickém světě teprve rozkoukává.

Rozhodně se jedná o velice zajímavý debut tohoto autora, jehož pokračování Kill Baxter již spatřilo světlo světa v zahraničí. Vedle již zmiňovaného se můžete těšit i na množství vtipných hlášek, které příjemně doplňují celou atmosféru. Rozhodně to není literatura pro žádné fajnovky, ale trochu ostřejší káva nejen pro nespokojené puberťáky.

Apokalypsa na počkání
Autor Charlie Human
Překlad Vít Bezdíček