Recenze: Robert Galbraith – Ve službách zla: Třetí případ Cormorana Strikea

1 1 1 1 1 (10 hlasů)

Britská autorka J. K. Rowlingová osvědčila svůj vypravěčský talent již v mnoha knihách pro děti i dospělé, napsaných pod svým jménem nebo pseudonymem. I když tvorbu pro mládež neopustila zcela, přece jen se zdá, že se v poslední době věnuje spíše kriminálnímu žánru.

Populární J. K. Rowlingová tak poněkud ustoupila do pozadí a na scénu vstoupil v roce 2013 Robert Galbraith, fiktivní autor, pod jehož jméno se autorka skryla. Dlužno poznamenat, že ne tak důkladně, aby to uškodilo obchodním zájmům. Proto čtenáři věděli, již zpočátku, kdo je ve skutečnosti otcem / matkou pečlivě vykonstruované dvojice postav Camerona Strikea a jeho sekretářky Robin.

Ve službách zlaRobert Galbraith umí plánovat a myslet dopředu, dokázal to už v kůži J. K. Rowlingové při tvorbě ságy s Harrym Potterem. Tajemstvím úspěchu je nepodlehnout pokušení vystřílet všechny nápady hned v počátku a dávkovat informace o své postavě pomalu a po malých, ale ucelených částech. Čtenář má sice pocit, že o svých hrdinech ví všechno už po přečtení prvního dílu, ale v dalších se přesvědčí, že postavy jsou daleko komplexnější a v jejich životech se událo mnohem víc.

Kniha Ve službách zla na první pohled zaujme neobvyklou tloušťkou a čtenářův první dojem je, že současní autoři kriminálních románů spolu buď soutěží, kdo vyplodí víc stran, anebo od nich nakladatelé nakupují na kila. Doufám, že nebude považováno za spoiler, když vyzradím, že autorka sice napsala mnoho slov, ale jednoduše poskládaných tak, aby se dala velmi rychle přečíst. Koncepce románu představuje osvědčenou strukturu – lineárně vedený děj proložený úvahami zločince a retrospektivou, týkající se hlavních postav.

Co způsobilo přebujelost knihy? Příčin najdeme několik. Čtyři podezřelí představují čtyři linie vedoucí z přítomnosti do minulosti, každá z nich by vydala na kratší detektivku. Pan Galbraith projevuje jako vždy obdivuhodnou pečlivost v rozvíjení detailů. Pro čtenáře je výhodné, pokud si v těchto lidech udělá už zpočátku pořádek, aby nemusel v průběhu románu tápat, o kom se zrovna mluví. Zejména proto, že si jsou do určité míry podobné. To ovšem není chyba, ani bychom ji od zkušeného autora nečekali, podoba podezřelých umožní prodlužovat napětí až téměř do konce příběhu.

Pak tady máme osudy hlavních hrdinů – Robin a Cormorana. Jak jsem se zmínil, u obou vyplývají na povrch nové skutečnosti z jejich minulostí, osvětlující některé aspekty jejich chování. A také další větve košatého stromu příběhu. Neméně bohatý materiál tvoří aktuální partnerský život hrdinů. Robin chystá svatbu a Cormoran má známost, přitom si je čtenář skálopevně jistý, podporován nenápadnými, ale důraznými náznaky, že si Mathew Robin nezaslouží a exkluzivní Strikeova známost jí nesahá povahově ani po kotníky. Zkrátka Robin a Cormoran patří k sobě už od prvního dílu a Robert Galbraith to lehké erotické dusno neustále protahuje od jednoho dílu k druhému. Bývá zvykem, že vztah podobných smíšených profesních dvojic zpravidla nedochází naplnění, protože pak by pro čtenáře ztratil na atraktivitě.

S ohledem na všechny jmenované vedlejší dějové linie se zdá, že ta hlavní se mezi nimi bude ztrácet. Nicméně Robert Galbraith ji vede zkušenou rukou, dobře si vědom všech zákonitostí žánru, a dokáže tak čtenáře udržet v napětí nejen ve směru vývoje vztahu Robin-Cormoran, ale i v tom, kdo je vlastně vrah a jestli jeho vypátrání neodnese zdravím Cormoran nebo Robin, jako v minulých dílech.

Románová řada příběhů Cormorana Strikea a jeho sympatické sekretářky Robin zdaleka nekončí. Zvědavost čtenáře, i když byl příběh úspěšně vyřešen, rozhodně ukojena nebyla. Příběh hlavní dvojice zůstává stále nedořešený a pravděpodobně tak zůstane ještě nějakou dobu. Většina čtenářů určitě podvědomě fandí vztahu Robin a Cormorana, zůstává však otázkou – co chudák Mathew?

Ve službách zla: Třetí případ Cormorana Strikea
Autor Robert Galbraith
Překlad Ladislav Šenkyřík