Recenze: Jerome Klapka Jerome – Tři muži ve člunu (o psu nemluvě)

Ve fyzice rozeznáváme veličiny konstantní a proměnné, stejně jako život. Díkybohu patří humor ke konstantám i v těch nejtěžších životních situacích. Kniha Tři muži ve člunu [1] patří i po 117 letech, kdy poprvé vyšla, mezi konstanty a vydavatelské jistoty. Kniha přečkala zkoušky, kterým byla Evropa za poslední století vystavena, a snad vydrží i ty, které teprve přicházejí.

knihaAutor Jerome Klapka Jerome velmi svižně, nekomplikovaně a se svérázným humorem popisuje prázdninovou plavbu tří kamarádů a jednoho psa po Temži. Jelikož jedním z účastníků tohoto úžasného dobrodružství je sám autor, získává příběh na autentičnosti.

Na knize mne hlavně zaujal velmi jednoduchý a především příjemný příběh tří kamarádů a psa. Humor je nenucený a přívětivý, jazyk srozumitelný a čtivý. Kromě hlavního tématu plavby po Temži autor do hlavního děje vsouvá vzpomínky, které se staly někdy dříve jemu nebo jeho přátelům a mají přímou souvislost s příhodou na lodi. Tyto odbočky od hlavní linie mají tedy svou logiku a opodstatnění a veskrze mají podpořit závěr, který je následně učiněn v hlavní části děje. Např. když jeden z hrdinů chce vystoupit na břeh, aby se podíval na místní slavnou hrobku, autor zařadí svou příhodu z mládí, když byl hrobníkem nucen k prohlídce místního hřbitova, a proto od té doby se této „kratochvíli“ vyhýbá. Tyto vložené příběhy děj rozvrstvují a odbočky jsou vhodnými pauzami a osvěžením v hlavním ději. Je ovšem nutné, aby čtenář byl víc soustředěný na četbu.

V knize jsem narazil pouze na pár (slovy dva) překlepů na str. 80 a 102. Na mne subjektivně nepříjemně při četbě působilo bezpatkové písmo, kterým je text vysázen, ale to může být pouze mým problémem.

Ilustrace ke knize vytvořil Adolf Born – bohužel jsou v celé knize pouze dvě, a to ještě na obalu a tak si příznivci tohoto malíře a ilustrátora na své moc nepřijdou. A přitom by se nabízela celá řada výjevů, které by se dali krásně zobrazit. Obrázky by podle mého názoru knize nejen slušely, ale především ji udělaly atraktivnější.

Knížku si určitě užijete nejen o letní dovolené, ale příjemně pohladí v podzimní či jarní plískanici a smích vám rozproudí krev a zahřeje za dlouhých zimních večerů. V každém případě vám celoročně při cestě do práce nebo z ní (při řízení to radši nezkoušejte; ne že by to nešlo, ale nesmí se to), vykouzlí na tváři úsměv a tím zpříjemní cestu i vašim spolucestujícím.

Tři muži ve člunu (o psu nemluvě)
Autor Jerome Klapka Jerome
Ilustrace Adolf Born