Recenze: Madelaine Roux – Sanctum

Před dvěma lety mohli čtenáři držet v ruce první knížku od Madeleine Rouxové, která vyšla v Čechách v nakladatelství Jota. Bylo to Asylum – Ústav pro duševně choré.

knihaV něm se poznali tři přátelé – Dan, Jordan a Abby, kteří se společně potkali při letním přípravném studijním pobytu v New Hampshire College. Jelikož byly přes léto koleje zavřené, ubytovali je profesoři v bývalém blázinci zvaném Brookline. Jeho dějiny však byly více než děsivé a tři přátelé si z léta odnesli nejednu nepříjemnou zkušenost, která podlomila jejich psychické zdraví.

Na počátku roku 2016 se čtenáři dočkali pokračování tohoto příběhu, druhého dílu s názvem Sanctum. V této knížce se setkáváme se třemi kamarády znovu. Všichni se potýkají s psychickými problémy a tak řeší, jak se jich účinně zbavit. Sezení s psychology ani antidepresiva nezabírají a tak se rozhodnou vydat se do Brooklinu znova. Doufají, že když zjistí všechny informace a uzavřou tím podivný příběh, ustanou i jejich halucinace a děsivé sny. Využijí dnů otevřených dveří a ubytují se tentokrát na studentské koleji. Postupně objevují nové informace k historii dávné i té nedávné. Překvapeni zjišťují, že je do případu zapleteno mnohem více osob, než se domnívali a že některé zvyklosti přetrvaly až do současnosti.

Čtenáři se spolu s nimi vydávají po stopách šílenému řediteli blázince, navštíví staré zchátralé domy, aby tam objevili nová děsuplná tajemství, podivný jarmark, který má být oživením tradice i shromáždění jakési sekty. Stejně jako v prvním díle se zaplétají do případu čím dál více a nakonec jim hrozí smrtelné nebezpečí.

Rouxová sice napsala tento příběh pro mládež, jsem však přesvědčená, že může stejně dobře oslovit i dospělého čtenáře. Alespoň mě velmi zaujal již první díl. Sanctum je při tom ještě strašidelnější, napínavější a pro dospělého čtenáře určitě zajímavější, než Asylum. Teenagerovské rozhovory vystřídaly dialogy o konkrétním tématu – ústavu pro duševně choré a já se tak na začátku nenudila něčím, co mě již v mém věku moc neříká. Místo toho jsem se okamžitě začetla do příběhu a nechala se unášet na vlnách strašidelného vyprávění, pátrání, dějin i současných akčních scén.

Autorka se příliš nezdržovala vysvětlováním, kdo je kdo. Očividně se předpokládá, že kdo sáhne po knížce Sanctum, četl již první díl. Toto se netýká jen některých postav, ale i událostí, které se v prvním díle přihodily. Proto se mi chvílemi stávalo, že jsem tápala v paměti a místy bych opravdu přivítala rozepsání některých scén, které autorka připomíná. Pokud jste tedy na tom jako já a Asylum jste četli již před nějakou dobou, doporučuji přečíst si ho nyní znovu a až pak navázat druhým dílem.

Knížka se četla velmi rychle, měla krátké kapitoly oddělené graficky krásně zpracovanou stránkou a doplněna byla tematickými fotografiemi, které místy naháněly děs a vyvolávaly mrazení v zádech. Druhý díl této série se mi líbil ještě o něco více než první, a mně nezbývá než doufat, že nakladatelství Jota vydá co nejdříve i třetí díl s názvem Catacomb, abychom se dozvěděli, jak se celý příběh uzavře.

Sanctum
Autor Madelaine Roux
Nakladatelství Jota