Recenze: Cecelia Ahern – Jak najít lásku

5

Jak odejít od manžela (a neublížit mu), Jak napsat úspěšnou knihu, Dvaačtyřicet rad, jak překonat nespavost, Jak obohatit duši za pomoci oblečení Christine Roseová má snad na každou životní situaci připravenou jednu příručku. Dokáže ale pomocí rad z knížek vdechnout lásku k životu i Adamovi, který v jednu chvíli ztratil všechno, co pro něj bylo důležité? To vám prozradí Cecelia Ahernová ve svém novém románu Jak najít lásku.

Jak najít láskuChristine se s Adamem poprvé setká na starém mostě Ha’penny Bridge v centru Dublinu. Setkání je to vskutku nezapomenutelné, protože Adam se právě chystá vyřešit všechny své problémy sebevraždou. Zatímco on usilovně hledá odvahu skočit a ona ho ještě usilovněji drží nad vodou, uzavře tato dvojice podivnou dohodu. Buď Christine Adamovi do jeho 35. narozenin dokáže, že život je velký dar a stojí za to ho žít, nebo on svoji hrozbu splní. Celá věc je však ještě šílenější, protože do narozenin zbývají pouhé dva týdny a Christine si sama pořádně neví rady se svým vlastním životem, natož aby mohla dávat do pořádku cizí.

Napsat bestseller a zároveň zaujmout odbornou kritiku je bezesporu snem každého spisovatele. Cecelii Ahernové se této mety podařilo dosáhnout v pouhých jednadvaceti letech, když vydala svou prvotinu P. S. Miluji tě. Obrovský mezinárodní úspěch zaznamenala i její druhá kniha S láskou Rosie. Oba romány se dočkaly filmového zpracování a mladá spisovatelka vešla do povědomí široké veřejnosti. Ahernová má na svém kontě již celou řadu knih (Kdybys mě teď viděla, Až se tě život zeptá, Cesta ze ztracena) a čtenáři se těší na každý její nový počin. Takový úspěch však s sebou nutně nese také určité riziko – ztrátu inspirace a přílišná očekávání čtenářů, kteří touží po dalším strhujícím příběhu. Přesně taková očekávání jsem měla také já, když se mi do rukou dostala kniha Jak najít lásku, a bohužel se nemůžu ubránit mírnému zklamání.

Sebevražda, deprese, nutnost přizpůsobovat svůj život očekávání ostatních, odchod od manžela, který nikdo z blízkých nedokáže pochopit, komplikované vztahy v rodině, atd. – pomocí těchto témat se Cecelia Ahernová pokusila dodat svému románu na zajímavosti a hloubce. I u knih však platí, že méně je někdy více a hranice mezi poutavým příběhem a klišé může být velice tenká. V případě románu Jak najít lásku na mě hlavní postavy působily dojmem herců, kteří jsou sice krásně nalíčení a přesně odříkávají daný text, ale bohužel neumí na diváka přenést žádnou emoci.

Člověk ale nemá každý den náladu na hlubokomyslná filozofická díla. Pokud jste se zrovna vrátili unavení z práce nebo si chcete po nedělním obědu odpočinout u milého romantického příběhu, pak je pro vás kniha Jak najít lásku správnou volbou.

Ukázka:
„Ne,“ zavrtěla jsem hlavou. „Prosím vás, poslouchejte…“ Pokusila jsem se sebrat myšlenky dohromady a teprve potom jsem pokračovala: „Tam dole to nebude takové, jak si myslíte,“ začala jsem, sklopila oči k řece a snažila se představit si, co asi prožívá, když se tak dívá dolů do tmy a chce se vším skoncovat, a jak to pro něj musí být těžké. Znovu se na mě zkoumavě zahleděl. Nechcete skoncovat se životem, chcete jen skoncovat s tou bolestí, která vás právě tíží s bolestí, s kterou ráno vstáváte a večer chodíte spát. Možná to nikdo z vašeho okolí nechápe, ale já ano, věřte mi.“ Viděla jsem, že se mu oči zalévají slzami, takže jsem se zřejmě dotkla citlivé struny. Ale zároveň to definitivně skončit nechcete, že ne? Jenom se vám to občas mihne hlavou, poslední dobou zřejmě častěji než dřív. Je to něco jako zvyk uvažovat o různých způsobech odchodu ze světa. Ale pokaždé to zase přejde, viďte?“ (str. 39)

Jak najít lásku
Autor Cecelia Ahern
Nakladatelství Motto