Recenze: Michael Weiss, Hassan Hassan – Islámský stát. Uvnitř armády teroru.

5

Existuje v současné době státní útvar, který by se dal nazvat Říší zla? Někdo by možná připomněl nelidské zacházení s občany v Severní Korei či některé z afrických zemí. Pokud však zapřemýšlíte, kdo toto zlo nejen provádí uvnitř, ale vyváží je i ven, zbude vám pouze jediný kandidát.

Michael Weiss, Hassan Hassan: Islámský stát. Uvnitř armády teroru.Islámský stát, či Daeš, možná není mezinárodně uznaným státem, avšak má své, velmi proměnlivé, území, obyvatelstvo, orgány i zákony. Je to právě teroristická organizace známá pod zkratkou IS, která budí hrůzu ve většině demokratických západních zemí, včetně České republiky. Nedávné útoky v Paříži zasáhly celý svobodný svět a zasely strach do miliónů srdcí. Přesto však spousta lidí na světě má o IS jen velmi omezené znalosti. Chcete-li blíže poznat předního nepřítele současné západní demokracie, můžete zapátrat na internetu nebo sáhnout po knize amerického novináře Michaela Weisse a jeho kolegy se syrskými kořeny Hassana Hassana nazvané Islámský stát. Uvnitř armády teroru.

Dílo obou autorů je v prvé řadě nabité informacemi o IS a mnoha dalších věcech souvisejících s tématem. Nejprve otáčí pohled k první významné osobnosti historie IS Abú Mus'aba az-Zarqáwímu, ale dostane se až k teroristickým útokům na redakci časopisu Charlie Hebdo na počátku roku 2015. Z celého textu je cítit zaujetí i erudice novinářské dvojice, která, i dle svých slov, věnovala zkoumání IS velkou část života. Stále však platí, že Daeš je spolek, jehož historie i mechanismy jsou z velké části zahaleny tajemstvím a není snadné o nich psát.

Množství prezentovaných znalostí paradoxně představuje v této knize i určitou slabinu, protože ztěžuje přehlednou orientaci v textu. V prvé řadě dílu chybí jasně daná a jednoduše sledovatelná struktura. Kniha spojuje chronologické i tématické členění na kapitoly. Kvůli častým odbočkám nebo nutnosti zmínit dřívější či pozdější události, však testuje čtenářovo soustředění často až na maximum.

Velká míra koncentrace je potřebná i kvůli názvům míst, organizací a především osob, které jsou pro středoevropany hůře zapamatovatelné. Pokud máte problém odlišit Abú Mus'aba az-Zarqáwího od Ajmana Zawáhirího, což jsou dvě z nejvýraznějších postav prostupujících knihou, desítky dalších jmen vám nebudou říkat zhola nic. Jednou dokonce kniha popisuje osudy dvou mužů, kteří si zvolili stejné jméno. Čtenář tak má možnost vracet se v textu a znovu si připomínat kdo je kdo, nebo spojit čtení s vyhledáváním na internetu. Velmi by pomohl seznam jmen se stručnou charakteristikou jak pro osoby, tak i desítky organizací, ten však dílo postrádá.

Kniha se nesoustředí jen na události, ale dle svého podtitulu se snaží jít i do hloubky a popsat fungování IS, jeho metody, mentalitu vůdců i dobrovolníků, kteří se k němu houfně přidávají. Velmi cenná je řada svědectví přímo z postižených oblastí od očitých svědků. Autoři čerpali i z rozhovorů se členy IS nebo jejich rodinnými příslušníky. Díky tomu získá čtenář představu o jejich motivaci, i náhled na způsob jejich myšlení. Kvůli nejasné struktuře však i tyto informace působí roztříštěně a do nějakého jasného celku je musí dát čtenář sám.

Zapálení autorů se projevuje nejen množstvím unikátních svědectví a šíří obsažených znalostí, ale i vyhraněným pohledem na věc. Text je často ovlivněn postojem a názory autorů, což vycítí i čtenář, který má o problematice IS pouze základní znalosti. Povídání o vězeňském zařízení Camp Bucca, jež se stalo místem setkávání, náboru i částečného výcviku teroristů, popis aktivit syrského prezidenta Bašára al-Asada, který využívá IS k vlastnímu boji proti opozici, přestože veřejně se prohlašuje za bojovníka s terorismem, i mnohá další jsou nahlížena jasně daným prizmatem, s nímž by ne každý souhlasil.

Je snadné vymezit předmět knihy, obtížnější je ale určit, koho kniha nejvíc potěší. Nelze popřít množství informací o IS, díky kterým budete mít po přečtení dvouset padesáti stran pocit, jako byste dočetli dvakrát tak obsáhlé dílo. Velké množství materiálu navíc tvoří zcela originální zprávy a svědectví, které jen těžko budete hledat někde jinde. Na druhou stranu je snadné se v knize ztratit. Pokud po ní sáhnete jako po seznámení se s Islámským státem, který znáte pouze z obecných zpráv médií, pravděpodobně se velmi brzy začnete v textu topit. Takovým čtenářům by pomohly jmenné rejstříky, mapy, či statistická data přehledně uspořádaná v tabulce, nic takového však v knize není. Islámský stát. Uvnitř armády teroru je totiž v první řadě kniha pro ty, kteří již mají hlubší znalosti o tématu. Jistě, ne vše bude pro tyto čtenáře nové, avšak kvantum originálních výpovědí zásadním způsobem rozšíří jejich stávající znalosti. Ostatním čtenářům nezbude než knihu číst velmi pozorně, vracet se v textu a nebo se smířit s tím, že zdaleka nevytěží její potenciál.

WEISS, Michael, HASSAN, Hassan: Islámský stát. Uvnitř armády teroru. 1. vyd. Brno: Cpress, 2015, 264 s. ISBN 978-80-264-0883-3.