Recenze: Steve Robinson – Stopy v krvi

1 1 1 1 1 (9 hlasů)

Každá správná záhada má na začátku otazník. Tu větší, tu menší. Někdy stačí trochu zadupat a vše je vyřešeno. Sem tam se stane, že potřebujete lehce kopnout do země, abyste našli odpověď, lépe řečeno odpovědi. Většinou totiž s sebou zodpovězení první otázky přináší další otazníky a musí se jít hlouběji.

knihaKdyž kopete dostatečně hluboko, vždy narazíte na základy a je v podstatě jedno, jestli je to myšleno doslova, nebo obrazně. V obou případech můžete zavadit o tajemství, která měla zůstat skryta, ať už to znamená cokoli. A odhalení některých tajemství může být nebezpečnější a vražednější, než pověstné kletby z egyptských nekropolí, které měly údajně ochránit nebožtíky před vykradači hrobů.

Ale co když je to ve skutečnosti všechno úplně jinak? Potom se „stopy v krvi“ pro jednoho stanou požehnáním a pro jiného rozsudkem smrti.

Jefferson Tayte je muž bez minulosti, hlásá anotace. Ano, má pravdu. Ovšem čekáte-li Jasona Bournea, čekáte špatně. Daleko víc J.T. (jak se sám nejraději představuje) připomíná Brownova profesora Langdona, jen místo šifer a kódů rozplétá rodové linie svých zákazníků. Přičemž jeho vlastní, kterou není zatím schopen poskládat do smysluplného vzoru, ho kdysi přivedla na dráhu profesionálního genealoga. K smrti nerad létá, ale když se odhodlá vstoupi na palubu letadla, aby se kvůli dokončení zakázky dostal přes oceán, je přesvědčen, že případné turbulence budou jeho nejhorším zážitkem na hodně dlouhou dobu. Sic!

V žádném případě se nenechte na začátku odradit velmi pozvolnou seznamovací fází knihy. Značně připomíná Agathu Christie a dlouhé úvodní sekvence jejích detektivek se všemi protagonisty a jejich strastmi dlouho předtím, než padne první mrtvola k zemi. Vaše možná trochu netrpělivé postrkování děje k nějaké akci bude záhy odměněno bujarou, velmi dobrodružnou a navýsost nebezpečnou jízdou, se kterou zcela neakčně vyhlížející hlavní hrdina rozhodně nepočítal.

Jak by také ostřílený a pomalu stárnoucí genealog (prosím neplést s gynekologem!), zvyklý používat maximálně svůj (i tak dost zpochybnitelný) šarm k okouzlování pohledných archivářek, mohl předpokládat, že mu při pátrání po anglických předcích amerického klienta půjde o život? Na to člověka pobyt v archivech a na hřbitovech nepřipraví, ať se tam potlouká jakkoli často i dlouho.

Duch zmíněné slavné spisovatelky obchází kolem i v podobě reálií, neboť Anglie se svými starobylými sídly, kostely a tajemnými zákoutími a stejně tak její obyvatelé jsou zkrátka nezaměnitelní. Ačkoliv je hlavní hrdina Američan, jeho duchovní otec pochází z Británie a umí si svoji domovinu řádně vychutnat. A vám se anglický venkov bude zhmotňovat před očima. Naopak nečekaná přepínání mezi dvěma časovými liniemi příběhu jsou, hlavně zpočátku, poněkud matoucí. Nicméně mají vlastní vnitřní řád a přidávají postupně do děje přesně ty správné dílky informací v pravý okamžik.

Nakolik je konečné rozuzlení a jeho dozvuky šokující, překvapivé nebo očekávatelné, budete už muset posoudit sami. A zdali vás to celé přiměje se alespoň na chvíli zamyslet nad vlastní rodinnou historií a vztahy mezi jednotlivými členy? Nebo jak hluboko do minulosti jste o své vlastní rodině schopni něco smysluplného povědět? Tak na tyhle otázky už si odpovíte jedině sami. A raději dávejte bedlivý pozor, abyste také nenarazili na kostlivce pod zahradním altánem.

Steve Robinson rozehrál ve Stopách v krvi první part z genealogické mysteriózní série s Jeffersonem Tayetem. Nestandardně neakční a lehce nepohledný hrdina kašle na zaběhnutá klišé. Je profesionálně ješitný a vztahovačný, ale (kromě okamžiků, kdy se prohrabuje dokumenty v archivech) vůbec nešustí papírem. A to je nejspíš důvod, proč se dá věřit tomu, co říká a dělá. Je to úplně normální člověk v naprosto nenormální situaci. A takovému je čtenář schopen držet palce možná urputněji, než supermanovi s trenýrkami navlečenými přes kostým.

Momentálně čítají Tayetova dobrodružství v originále již pět příběhů a úspěšně si razí cestu záplavou knih na anglo-americkém trhu. Doufejme tedy, že se v brzké době dočkáme dalšího dílu i v češtině.

ROBINSON, Steve. Stopy v krvi. Vydání první. Praha: Mystery Press, 2016, 320 stran. ISBN 978-80-88096-11-5.